Fibaro Roller Shutter respekterer ikke motor endestopp

Hei!

Beklager om tråden er feil plassert / ikke har noe å gjøre på Futurehome forum siden, jeg gir det uansett et forsøk for evt tips.

Jeg har totalt 5 stk vinduer hvor markisemannen har levert utvendig solskjerming i form av typiske roller blinds. Alle er levert “dumme”, dvs kun med motor + innebygd endestoppere, “jeg” har da tilkoblet hver av disse sin egen Fibaro Roller Shutter 3.

3 av vinduene ble enkelt paret mot futurehome og kalibrert. Kalibrering da ved hjelp av Fibaro sin dokumentasjon for posisjons kalibrering igjennom Z-wave parametere.

De 2 siste derimot, vil på død og liv ikke spille ball. Begge har problemet hvor det virker som Roller Shutter 3 ikke gjenkjenner øverste endestopp, og motoren står derfor å trekker mot toppen i alt fra 20 sekunder til flere minutter. Dette gjør det altså ikke mulig å fullføre posisjons kalibrering via Z-Wave paramtere mot Roller Shutter. (Og det er jo absolutt ikke bra for motoren)

Ved hjelp av dokumentasjonen jeg fant på toppen av side 9 her (samme type motorer som jeg har) har jeg manuelt re-justert både øver og nedre endestopper. Når jeg da tester med en enkel “dum” bryter, stopper motoren av seg selv, der jeg har satt endestoppene.

Likevell drar Roller Shutter altså langt forbi øvre-endestopp.

Standard kalibrering jeg har forsøkt / som har fungert for de andre vinduene:

  1. Sett parameter 151 til 1, dvs Operating mode til roller blinds.
  2. Kjør solskjermen helt ned
  3. Sett parameter 150 til 2 , dvs “Force calibration”. Fibaro Roller Shutter 3 vil da kjøre solskjermen helt opp og helt ned igjen (posisjons kalibrere)

Ting jeg har forsøk:

  1. Satt parameter 150 til 1, dvs jukse til at enheten tror den er kalibrert

  2. Jusert 156 - Time of up movement og 157 - Time of down movement til korte verdier for å se om jeg kan manuelt “kalibrere” solskjermen. Dette ser ikke ut til å ha noe utslag?

  3. Justert opp og ned 155 - “Motor operation detection” til 100-150-200 i W, i håp om at fibaro enheten nå oppdager endestopp?

Jeg begynner å gå tom for ider, forslag?

Mulig elektriker kan ha blingsa og kobla den opp/ned dvs. kobla “feil” på terminal Q1 og Q2? Fort gjort. Om du ikkje har prøvd allereie kan det vera verdt å prøva å justera parameter 25.

Eg har også vore ute for at den som monterte solskjerming har sveiva inn markisa feil retning inn på rullen innen dei monterte mekanisk endestopp. Det ga alle slags issues med støy (pga resonans) og statisk elektrisitet men tok ein del tid å finna ut av. Så først av alt bør du gjerne sjekka visuelt at alle markisene er rulla inn på trommelen i samme retning og at dei rullar greit inn og ut av trommelen uten hindringar eller motstand.

1 Like

Takk for god input Jon!

jeg skal forsøke meg på param 25, evt om jeg bare bytter Q1<->Q2 på selve pilla.

Det skal sies at jeg opplevde for ikke så altfor lenge siden at rullen ble rullet helt ut, og deretter rullet feil inn, for å så være slik en stund før jeg fikk rullet helt ut andre veien. Så kan være at den monterte mekanisk endestopp har blitt ødelagt og/eller har problemer. Skal ringe montør og få de til å ta en titt i dagene som kommer

1 Like