Gilje Sense & Futurehome, integrasjon mot Home Assistant

Hei, jeg har kjøpt Gilje med Sense og har klart å parre Sensative stripsene med Home Assistant. Jeg skjønner at dette oppsettet er utviklet sammen med Futurehome?

Jeg ønsker ikke å konvertere men dersom jeg må setter jeg evnt opp en integrasjon. Så langt fungerer det fint og jeg får opp data om åpen/lukket status. Men jeg skjønner at vrideren også gir beskjed om vinduet er låst eller ikke låst. Stemmer det?

Har dere noe dokumentasjon på hva slags informasjon som sendes over og hvordan? Snakker vrideren gjennom sensative stripen med noen ekstra attributter?

Har noe dere kan dele hadde jeg blitt veldig glad. Status på låst, lufting osv. :slight_smile:

Det er berre heilt vanlege Sensative Strips som sit i dørene/vindaugo med Gilje Sense. Så er der magnet innebygd i dørlåsen/vindaugshandtaket i staden for den som fylgjer med Strips-en.

Det einaste vindauga kan fortelje deg er om det er heilt stengt eller ikkje. Luftestilling og tilsvarande får du ikkje noko data om. Tilsvarande får du frå verandadøra berre låst eller ulåst. Om døra er open eller lukka får du ingen data om.

2 Likes

Jeg sendte en mail til Gilje også, svaret derfra harmonerer med det du sier. Så da har jeg allerede oppnådd full funksjonalitet.

En presisering fra Gilje er at måten de har satt opp vrideren sammen med stripen i karmen gjør at den kun viser “lukket” når vrideren er låst igjen. Det betyr at vinduet faktisk er skikkelig lukket og låst, ikke bare blåst igjen eller holdes lukket pga undertrykk e.l.

2 Likes

Stemmer, det er ei viktig presisering. Når vindauge og dører frå Gilje melder “låst” så veit du at dei er både lukka og låste. :slight_smile: