Heatit Z-water reagerer ikke

Hei

Flyttet inn i nytt hus med Vannbåren gulvvarme …
Anlegget styres av Heatit z-Water enhet og den ble installert av elektriker siden jeg har hverken den store eller lille elektriker eksamen.

Det funket fint inntil starten av denne uken … da ble det plutselig ganske så kalt (rundt 15 grader) i de fleste rom … bortsett fra Badet hvor det var rundt 24 grader,

JEg har holdt øye med anlegget siden Torsdag … og ventilene i fordelerskap står som følger:

2 Ventiler til Stue kjøkken åpne men bare 0.5 L/Min - sliter med å varme mere end sirka 15-18 grader

1 Ventil Bad … 1,0 l/Min … holdt 24 grader da det var kalt utenfor … i dag 26 grader

øvrige (4) er lukket og varmer ikke disse zoner

Det er Termostater i alle rom, som alle viser at temperaturen er > 10 grader lavere end setpoint (bortsett fra badet) … og rød diode viser at det skal være flow … men det er bare flow på de 2 i stue/kjøkken.

Når jeg endrer på termostatene så de slår seg av/på da sier det klikk både i Termostater og Heatit Water enheten … men ingen ventiler endre posisjon heler ikke de åpne.

Jeg har ikke tørt å resette Heatit Water enheten(i app) eller å ta strømmen da jeg er redd alle ventiler skal lukke og ikke åpne igjen … og vil i alle fall ikke forsøke på en Søndag om jeg risikerer at det skjer for da må jo elektriker ut. Termostatene har jeg resatt flere ganger uten held.

Noen som har erfaring med en sånn som henger seg opp ? Er det fare for at alt stenger om man eksempelvis tar strømmen ? kan innstillingene bli borte om jeg gjør det fra FUTURE HOME ? Jeg er ikke petter smart nok til å forsøke å installere selv … så om det er noe risiko for at det stenger eller blir helt inoperativ … venter jeg heller og ringer elektriker …

God Søndag.

Nå vil jeg ikke ta ansvar for noe kaldt hus her, men jeg har hatt Z-water i 5 år og aldri opplevd at den henger seg opp. Det har alltid vært hub som har vært problemet når jeg har hatt kaldt hus. Tatt strømmen på hub, og alt våkner til live igjen.
Strømmen har gått noen ganger, og da er alltid Z-water oppe å går igjen uten problemer.

At det er lite vann som går i sløyfa er ikke Z-water sin feil, den er bare av eller på. Enten er det noen stupte ventiler på den stokken eller feil montert aktuatoren? Hvis du klikker av en aktuator får du full flow, det er en enkel sjekk. Det er også en måte å få varme hvis du ikke får til å styre det. Jeg har satt på manuell regulering (en slik knott man skrur på for å regulere flow helt manuelt) på et par sløyfer jeg vil ha varme hele tiden.

1 Like