Høiax Smart VVB

Leste litt om Høiax sin ny Connected VVB, og leste " * Kompatibel med Futurehome (Telia) smarthussystem"

Er det “oss”? Jeg finner ingenting om den i forumet eller fra FutureHome.

Jeg sendte en mail til FH support med spørsmål om integrasjonen her, men har ikke fått svar fra dem enda.

Jeg får innstalert min bereder as we speak, så integrasjonen som de reklamerer med hadde vært fint å få på plass.

Kan nevne at den skal fungere utenom FH, og da styres via egen app: myuplink

1 Like

Vurdere den også - si ifra om du er fornøyd - vi er to voksne og en ungdomsjente og vår gammel bereder duger ikke lenger.

Jeg kan starte med å si at appen myuplink ikke imponerer meg, selv om det var lett å få koblet til berederen.

Kan nevnes at det må nok en integrasjon via palygrounds i og med at VVB kobler til Wi-Fi.

@espen har du noe informasjon om integrasjon av Høiax Connected VVB?

Er det noe man kan gjøre med denne appen, som man ikke allerede kan gjøre i Futurehome via f.eks relè styring på Bereder?

Kan sette og måle temperatur på vannet.
Velge effekt: 700W, 1300W eller 2000W.
Dette kan også benyttes til å sette opp tidsplan for oppvarming av vann.

Kan også sette berederen i feriemodus (velge vanntemp for feriemodus) og sette periode ferien skal vare. Feks fra 13.02.22-20.02.22.

Den har også forskjellige moduser: Normal, Eco, Boost med fler.

Effektstyringen er regulert med ulike elementer?

Har ikke sjekket i det tekniske, men slik det ser ut i appen er det to elementer. Et på 700W og ett på 1300W.

Kan i appen se om element 1 oel 2 er på, men den sier ikke noe om hvilket som er 700W og 1300W.
Det finner jeg nok ut når kun ett element er på og jeg ser på forbruk.

1 Like

Det jobbes med integrasjonen. Mer info kommer

@Marius Hvordan er erfaringene så langt?

Den fungerer egentlig greit. Skulle nok brukt mer tid på å finne ut optimale oppsettet for å spare strøm samtidig som jeg har varmt nok vann til de rette tidspunktene.

Syns fortsatt at appen er for dårlig. Den er egentlig lite responsiv og dårlig designet, så inntrykket er at høiax har lagt vekt på at det skal være eller komme integrasjoner slik at den kan styres fra andre systemer/apper.

Slik appen fungerer, så må man enten aktivt styre oppvarming selv, eller sette opp en plan for hver dag for å kunne styre ut fra strømpris. Her skulle jeg ønske det var en integrasjon mot Tibber, evt mot FH og at FH får på plass en mulighet for å styre enheter mot strømpris.

Med den planen jeg har satt opp per i dag, så har jeg ikke opplevd kaldt vann, men den er nå lik for alle ukedagene og eget oppsett for lørdag og søndag. Den er planen har et generelt hensyn til tidspunkt som strømmen er dyr, men ingen automatisering mot dette.

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg liker konseptet, men lurer på om ikke det kommer til å ta en del tid før tibber, osv., støtter disse. OSO kommer også med sin smartbereder til sommeren, men det virker som tibber, FH, Homey, og alle andre sliter med å få støtte på alt som utvikles…

Hvis du ikke allerede har sett det, så er berederen nå på banen;

1 Like

En liten oppdatering i denne.

VVB kan nå kobles til FH, og man kan velge modus, se og sette temperatur i FH appen, samt se strømforbruk.

MEN det er ikke mulig å legge den inn i automasjoner eller endring styrt på FH moduser.
Betyr at jeg kan ikke legge inn at temp skal senkes basert på om huset er i borte/ferie modus, eller på totalt strømforbruk i huset.

Håper FH har tenkt til å få på plass dette ganske raskt.

Kan garantert løses via Thingsplex og er nok noe som kommer i neste del av App-automasjon delen. En oppdatert versjon av automasjoner i App er omtalt tidligere.

Jeg regner med det kan løses via TP, mensyns det er lite brukervennlig å måtte inn der for å legge opp enkle styringer som å redusere temp/sette VVB til feriemodus om FH-status settes til ferie.

Jeg bruker Thingsplex mye, men er enig med Marius det er ikke optimal - ingenting kan forandres om man er bortreist.

Jeg har hantert det ved å legge opp det som kanskje skal forandres gjennom appen, og det som er helt statisk gjennom Thingsplex.

Fikk info idag at OSO løsning kommer til salg i mai. Blir spennende å se om støtte kommer til den også. Den er “ettermonterbar” på nyere S og SX beredere. Har bestemt meg på en 300L 4,5KW express model fra OSO - starter med en Aeotec Heavy Duty Switch (om jeg kan finne en på lager noen sted).

Alternativt kan du bruke Heatit Z-relay, bruker den selv på ny Høiax 300l Express.
Denne er veldig kjekk da den har 2 temperaturinnganger (f.eks. Topp og bunntemperatur tank, eller tank og utløpstemperatur) og inngang for fuktføler/vannsensor.