Høiax Smart VVB

Den jeg kjøper er 4,5 kw, så må ha 20/25 amp sikring, og heatit er Max 16 amp - dessverre. Har bestilt, men fikk melding idag at aeotec kommer ikke inn på Elektroimportøren før juni. Mulig jeg må direkt til Oso løsning i mai.

Tipper @RoyThomas mener denne: Heatit Z-Relay 25A IP55 - Heatit

Den er EOL hos heatit, men kan hende du har flaks og får tak i en som har en på lager

Ja, det var den (25A) jeg refererte til.
Merkelig at den er EOL, men heatit hadde valgt en dårlig løsning for strømmåling, “målte” 3-400w om reléet lå PÅ mens lasten (vvb) hadde slått seg av.

Tilbake til problemstillingen til @mhenkenis :
Det kan jo være gode grunner til at du har landet på at du trenger 4,5kW, men min erfaring er at selv 3kW Express 300l er lynrask.
Den varmer det øvre tappeskiktet først, og bytter til nedre varmeelement når toppen er nådd 75°C.
Jeg målte det ikke, men jeg mener min hadde nådd 40°C tappevann på ca 40 minutter når jeg byttet nå i vinter, da var vannet inn på berederen iskaldt, kanskje 5-6°C.
Hvis du kommer deg ned på 3kW åpner det seg jo en del flere valgmuligheter for styring.

Jeg vist ikke heatit hadde 25 amp relé. Jeg har funnet noen, men fungere den med futurehome? Leste også om strømmålingsfeil med lav last

Endte med den pga kortere oppvarmingstid og de store svingninger i prisen. Har elbillader og spa som konkurrere så må få de til å ikke dra for mye last. Bilen og tibber jobber sammen, men spa og VVB må styres mer manuelt.

Ja, den fungerer bra for min del på futurehome. Grunnet at FH har (eller hadde?) begrensning på 40°C på termostater, valgte jeg å overstyre den fra Home Assistant - da kan jeg også få styrt den på strømpris.
Slik det er hos oss nå, så kjører jeg kun oppvarming av VVB i 5 (billigste) timer i døgnet, og vi har aldri gått tom for varmtvann, vi er riktignok bare 2 i huset.
Kan jo hende du hadde klart deg med å blokkere spa mens vvb er i gang, eller kun kjøre vvb når spa ikke drar varme.

Slenger ved noen skjermbilder, så kanskje du plukker opp noe nyttig:


3 Likes

Sjekket prisen og fant ut den ikke er verdt selv med 5000 istøtte
Bruker biltema tidsrele 5 timer hver natt
Jeg bør jo la den stå på 24 timer hver 14 dag
Får prøve å huske på det

Knapt verdig å skrive noe dette i smarthusforum men det virker

Fårnok legge inn rele koblet til FH:-)