Hovedsensor for temperatur

Ser det har kommet en funksjon hvor man kan velge hovedsensor for temperatur i et rom.
På badet mitt har jeg en termostat og en multisensor og selv om jeg kun huker av for termostat som hovedsensor så viser den snittemperatur allikavel.

1 Like

Samme her ser jeg

Regner med det er ferie hos FH også, men jeg savner også litt info på denne.
Det er jo en funksjon vi har ventet lenge på, så skulle veldig gjerne ønske å ihvertfall få en kort status på når denne er estimert til å faktisk fungere! :pray:

2 Likes

Hei!
Det har skjedd en liten skrivefeil i teksten dessverre. Checkboksen gjelder for hovedsensor for enhet (f.eks heatit termostater) og ikke for rommet. Det blir brukt i API sammenheng - f.eks til integrasjonen Tibber jobber med.

Eg får ikkje det heilt til å stemme, @espen:thinking: No prøva eg å setje brannvarslar til hovudsensor på kjøkkenet. Då vart denne haka fjerna frå lekkasjesensoren. Når eg så haka av for lekkasjesensoren så forsvann haka på brannvarslaren att.

Til info så har jeg sjekket opp sammen med @Torfinn, og det virker som tiltenkt nå - det er bare teksten som er feil. Det vil mest sannsynlig bli rettet i neste versjon av appen :slight_smile:

2 Likes

Er det planlagt noe funksjon for å velge en hovedsensor pr rom?

2 Likes

Yes, det er en plan å få på plass dette også, men ikke noe ETA enda :slight_smile:

3 Likes

Noe nytt vedr. dette? ETA? Hadde vært utrolig fint å ha mulighet til å velge bort temp. sensorer som ikke skal inkluderes i gjennomsnittet per rom.

Dette har jo vært sårt tiltrengt i årevis? Hos oss har vi slitt med dette siden systemet vårt ble installert i 2016.

6 år!

At temperaturen på kretskortet i en Heavy Duty switch skal regnes med i snitt-temperaturen i rommet er jo ikke litt logisk en gang. Kanskje vi bare skal få med temperaturen i stekeovnen i samme slengen?

Romføler kjøkken: 21 grader
Heavy Duty switch oppvaskmaskin: 39 grader
Stekeovn varmluft: 225 grader
I Futurehomeland betyr dette at det er 95 grader på kjøkkenet. Forståelig at man blir oppgitt…?

1 Like

Hei Erlandsen!

Jeg er helt enig med deg i at dette har dratt for langt ut i tid, og for å svare på det siste spørsmålet ditt; ja, det er forståelig at man blir oppgitt. Dette har dessverre ikke vært prioritert, men basert på tilbakemeldinger fra dere har vi plukket opp ballen igjen. Jeg ønsker denne funksjonen hjertelig velkommen og er i dialog med utviklerne og produkt managere om dette nå.

7 Likes

Takk for flott svar. Dette høres jo unektelig veldig lovende ut. :+1:

Det er vel ingen måte å gjemme temperaturen på enheter man vet viser feil temperatur? Brannvarslene fra Futurehome viser 4 grader for høy temp og ønskes fjernet, men ønsker jo å beholde brannalarmen i appen. Samme med Aeotec Heavy Duty. Den viser konstant rundt 33 grader. Dette er vel inni boksen. I hvert fall ikke temperaturen i rommet. Opplever det merkelig at dette ikke blir prioritert, spesielt siden Futurehome er klar over at deres egen brannvarslere viser feil. I her fall de som ble laget i starten.

1 Like

Hvordan går dette @espen?

Jeg forstår konseptet med snitt temperatur i et rom som har ulike sensorer.

Men, når jeg skal styre vannbåren varme med heatit termostater og z-water, så overstyrer dette termostatens termostat.

Dere MÅ la termostaten styre temperaturen, i det minste la meg velge hvordan dette skal fungere. Det er totalt ubrukelig å styre etter snitt temperatur i rommet.

Jeg har investert tungt i futurehome, fordi jeg trodde dette var oppegående norsk kvalitet.

Med brannvarslere fra dere, 3-4 meter under tak, betonggulv og vannbåren, så er det mildt sagt vanskelig å styre etter snitt når man helst ønsker en stabil varme i gulv og rom.

Dette er basic. Og dere har hatt denne feilen i flere år. Jeg forstår det er kompleksitet, men dere har trenert fix på dette lenge nok nå

Dette må dere prioritere, ellers ser jeg ingen annen utvei enn å velge Homey eller andre som jeg vet får dette til.