Hovedtempsensor

Alle sensorer som kan sende temperatur på et rom har et valg (avhuking) om å sette til Hovedtempsensor. Hva gjør dette egentlig?

Min observasjon er følgende:

• En kan ha flere enhter på samme rom som begge er hovedtempsensor som er litt motstridene
  • Selv om bare 1 enhet har dette huket av, brukes snittet av alle enhetene i temp visning, og for å aktivere varme i rommet.

Derfor lurer eg på om eg har misforstått, eller om det ikke som ikke fungerer?

1 Like

Ingen funksjonalitet i appen, slik jeg har fått forståelse for. Kun for å fortelle hva som er hovedsensor i integrasjon via API, mot f.eks Tibber (det er slik jeg har forstått det) .

se denne:

Så den brukes bare av Tibber (evt andre plugins) men ikke var Futurehome selv for å skru av og på varme?

jeg forstår det slik, ja

Det virker jo litt dumt om eg må si det selv

1 Like

Ahh, endelig skjønner jeg (kanskje) hvorfor jeg har avvik mellom Tibber og Futurehome når jeg leser ut temperaturer for hvert rom. Dette må sjekkes ut.

Hei!
Det stemmer som @M.Stensrod og @AlphaBeta sier her. Gå gjerne inn og stem på forslaget lenger opp i tråden her, så får det mer oppmerksomhet. Jeg skal fortsette å mase om dette internt :smiley:

1 Like

Hva gjør man når man ønsker å styre FH termostater via tibber?

Må jeg fjerne kryss i boksen for hovedtempsensor i FH? Nå har jeg avvik på FH termostatene i tibber og FH. Og det ser ut som at det ikke skjer noen ting når jeg endrer temp i Tibber. Grafen for sensor/temp endrer seg heller ikke Tibber.

Jeg har huket av for hovedsensor på den ene av 2 temperaturmålinger som kommer fra HeatIt termostatene. Den ene er ekstern sensor, den andre i gulv. Det er over 10 grader forskjell på disse 2 om vinteren. For sikkerhets skyld har jeg plassert den jeg IKKE ønsker å bruke i et annet rom og valgt at den ikke er en sensor. LIKEVEL leser Tibber begge målingene… temperaturgrafen i Tibber svinger vilt mellom de 2. Det kan umulig gi bra resultat med Tibber sin smartstyring… ?

Skulle ønske man kunne si at en temperatur ikke skulle telt med i totalen eller varsler

Introduksjonen av “valg av hovedsensor” var på grunn av dette. Jeg har kontaktet Tibber og spurt dem noen oppfølgingsspørsmål og avventer svar.

Hei, ja sikkert lurt høre med Tibber. Jeg lurer kanskje på om det kun er statistisk visning som blir feil, og selve styring fungerer. Se her 3 bilder tatt nå i kveld. På Tibber hovedskjerm viser den at temp i rommet er 15.8 (som er hva også vises på sensor 1 i FH, som er valgt som hovedsensor). Men inn på Tibber statistikk ser du at den styrer rundt 16 som er satt, men historisk temperatur ligger rundt 8 grader (som er mer lik hva sensor 2 i futurehome rapporterer)

J