Høyfrekvent lyd fra Connecte Zigbee termostat

Har nylig fått installert flere Connecte Zigbee termostater. Alle gir fra seg en konstant lav, høyfrekvent pipelyd. Ingen problem i gang eller på vaskerom, men på soverom blir lyden sjenerende når det blir stille i huset. Skal sies at jeg er var for lyder, men har du først hørt lyden, så er det vanskelig å “ikke høre” den etterpå.

Flere som opplever det samme? Er det noe en må regne med eller er det feil på mine enheter? Er det eventuelt andre termostater som er helt lydløse?

Hadde det samme. Skiftet til Heatit TRM3, det har løst problemet :sweat_smile:

1 Like

Har akkurat fått installert 7 slike Futurehome/Connecte termostater og samtlige har en slik pipelyd/summing som du beskriver. De har nok dessverre brukt litt for billige komponenter, kan virke som det er display som lager lyden.

Noen Elko termostater har tilsvarende problem men der kan man i det minste skru av bakgrunnsbelysning for å få lyden til å forsvinne. På Connecte termostaten kan man ikke skru lysstyrken lavere enn nivå 1 som fortsatt er for lyst og lyden er fortsatt til stede.

Futurehome kunne kanskje løse dette med å legge til mulighet for å sette lysstyrke 0 i hvilkemodus, dvs. display går i svart i hvilemodus og går på dersom man berører knappene. Men det er vel for mye å håpe på…

Vurderer å bytte ut de to termostatene på soverom med Heatit Z-TRM3. Er det noe funksjonalitet i FH jeg i tilfelle går glipp av kontra med Connecte?

FH hub’en er i en etasje, mens de aktuelle termostatene er i etasjen under. Alt av enheter er per nå Zigbee. Vil jeg risikere dårligere forbindelse med Z-wave gitt at det kun er to enheter med Z-wave og derfor et dårligere nettverk?

I følge FH kan man skru av display ved å skru av enheten. Termostaten skal fortsatt virke, men displayet skrus av. Har du prøvd ?

Nei den muligheten visste jeg ikke om så det er ikke prøvd. Det var jo lite intuitivt og står heller ikke beskrevet i brukermanualen for Connecte Termostat. Hvis “Slå AV” betyr kun å slå av displayet, hvordan slår man da av hele enheten?

Forstår ikke hvorfor Futurehome ikke heller kunne gi oss muligheten til å sette lysstyrke 0 i hvilemodus, da kunne vi fortsatt benytte termostaten både fysisk og med app, og slippe både den høyfrekvente lyden og displayet som lyser opp rommet.

Sjekk denne tråden. Gi gjerne tilbakemelding dersom det faktisk virker:

Hei!
Vi har hatt et parti med termostater som har en høyfrekvent lyd. Dette blir reklamasjonssak, da det ikke skal være slik. Om det gjelder deg, ta kontakt med support, slik at vi får ordnet det :smiley: Telefon: 23 50 68 47 eller via kontaktskjemaet vårt.

2 Likes