Ikea trådfri tråden

Hei

Hva med å samle Ikea Trådfri erfaringer i en tråd?
Brukte mye tid på å finne ut hvordan man la til Ikea produkter i Futurehome.

Hva og hvordan bruker du ditt utstyr fra Ikea?

Har lagt til Ikea Tråfri kjøkken og garderobe belysning.

Du trenger IKKE Ikeas gateway (hub)
Du trenger IKKE Ikea Trådfri dim bryter.

For å legge til Ikea Trådfri trafo (i mitt tilfelle 30w og 10w)
Hold inne resett knappen på enhet i 20 sek - mens du samtidig er i +enhet Zigbee på Futurehome appen. Har du ikke mulighet å nå din trafo - slå strømmen av å på ca 7 ganger med 1sek intervaller.

Bryter å Hub i bildet mitt - går i retur :slight_smile:

4 Likes

Jeg bruker hovedsakelig Trådfri plugger til styring av lamper og utstyr jeg ikke trenger strømtrekk på. Legges til i hub ved en sikkerhetsnål eller lignende, som en trykker inn i hull på underside av plugg i 2-3 sek til lys begynner å blinke.

La nettopp inn en 30w trådfri power supply til led stripe under noen hyller. Eneste du skal vite er at trådfri sin hub er måten å kjøre firmware updates på utstyret -Men når det er sagt har jeg gitt vekk min til familiemedlem med mer “basic” behov :wink:

Bruker Fibaro smart plugg selv. Er Ikea pluggene stabile? Vurderer å supplimere med dem pga pris.

Er det forskjell i rekkevidde på zwave å zigbee?

Liten forskjell rekkeviddemessig. De er 100% stabile. Kommer opp som dimbare, men det er bare å ignorere.

Hei! Helt ny bruker her med nyinnkjøpt Futurehome smarthub. Tenker å bestille noen IKEA smarte rullegardiner og lurer da på om jeg også bør kjøpe meg IKEA Trådfri Gateway eller om jeg kun trenger smarthuben til Futurehome ? :blush:

Noen som har fått til å koble IKEA sin bryter til FH hub? Foreløpig kun fått koblet den mot en Hue rgb- stripe, men da forsvinner rgb- stripa fra FH. Kjører Hue rett i FH Hub.

Ikea sine rullegardin er dessverre per dags dato ikke støttet. Når støtte blir lagt til så skal du kunne legge disse inn direkte mot Smarthub og trenger ikke IKEA Trådfri Gateway.
Du kan stemme på forslaget her;
https://feedback.futurehome.io/device-support/p/ikea-fyrtur-support

1 Like

Usikker på om det per dags dato går an å parre IKEA bryter og HUE rgb-stripe. Vi jobber med zigbee “assosiasjoner” for å parre fjernkontroller og lys.
For Ikea bryter og pærer går det an å parre de slik;
Inkluder alle bryterne først. Ny enhet → zigbee → start → hold inne pareknappen på bryter helt til den dukker opp i appen. Hold den helst innenfor 1 meter av huben.
Legg så til pærene. Sørg for at alle pærene er inkludert før man går videre.
Deretter linker du bryterne og pærene på IKEA-måten. Hold brytern helt inntil pæra og hold inne link-knappen til pæra er ferdig med å blinke.

Prøv gjerne den metoden å se om det fungerer :slight_smile:

1 Like

Det funket og hue stripa forsvant ikke fra FH når den ble koblet til IKEA bryteren så alt i skjønneste orden!

1 Like

IKEA brytere - ser omtaler at går å legge inn ikea bryter, men er det en spesiell type? har forsøkt både den lille “av/på” og den større runde. Begge legges inn, men står som “ukjent enhetstype” og ikke mulig å “velge type” når jeg skal redigere enheten.

Hei!
Fikk parret Ikea Trådfri Driver til FH, men etter at jeg parret Trådfri fjernkontroll vil ikke driveren respondere på FH lengre.
Noen som har vært borti dette og har løsning?
Synes det er kjekt med både fjernkontrollen og FH.

  1. Skru av strømmen til alle Ikea-pærene i nærheten.
  2. Start Zigbee-inkludering på huben og inkluder alle bryterne som skal inn i systemet. Det gjøres ved å holde bryteren helt inntil huben og holde inne linke-knappen på bryteren til den dukker opp i appen.
  3. Når alle brytere er inne kan du inkludere pærene. Start Zigbee-inkludering på huben igjen og skru strømmen av og på pæra 6 ganger med 1 sek på - 1 sek av. Begynn med pæra på. Video: How to reset a TRÅDFRI light bulb - YouTube
  4. Når alle brytere og pærer er lagt inn kan du linke de sammen på “vanlig” ikea-måte. Hold bryteren inntil pæra som skal linkes og hold inne linke-knappen på bryteren til pæra har blinket ferdig.

I ditt tilfelle er jo drivern det jeg har beskrevet som pære og derfor annen inkluderingsprosess, men den ser det ut som du har god koll på :slight_smile:

5 Likes

Har testet og driverne dukker opp i FH-appen og fungerer fint. Men Trådfri fjernkontroller, har prøvd 2 ulike modeller, kommer opp i appen men virker ikke på IKEA-lysene som er tilkoblet driver. (trafo). Den med mulighet for dimming viser 50 % batterikapasitet enda den er helt ny. Noen som har noen tips?

Har også IKEA Trådfri Bryter (den som har av, på og dimme) (Lenke), som har samme batteriproblem. Helt ny viser maks 50 % batteri selv om det byttes. Fekk lavt batterivarsel etter en dag… (på en bryter som brukes 1-2 ganger om dagen(

Prøvde også å bruke den som en enkelt modusbryter der det brukes en scene til å endre modus, ser at et trykk gir 3 endringer av modus konsekvent.

Hei!
Har fulgt oppskriften din for å få inn IKEA Trådløs.
Alt går fint helt til siste punkt hvor jeg skal pare sammen bryter og pære.
Tilsynelatende ser prosessen ut til å gå bra, men til slutt slukker lyset (normalt går dette til 100%).
Brytere virker deretter ikke som styring.
TIPS?

1 Like

Hei, har du funnet noen løsning på dette?
FH finner dimmer og led driver, men dimmeren styrer ikke led driveren etter at den er lagt til i FH. Her må det sikker lages en kobling mellom dimmer og led driver i FH.
Har også noen trådfri led pærer som FH ikke finner, må jeg ha ikea hub for at disse skal dukke opp i FH?

Nei.
Ikke funnet noen løsning enda. I APP ser bryterne fra Trådfri helt “død” ut.
Pærene er ganske enkelt å få inn, trenger ikke IKEA-hub for dette.
Legg til ny Zigbee enhet, nullstill evt lampe med 6 kjappe av/på fra lysbryter.

1 Like

Er det noen som har fått til justering av fargetemperatur med ikea trådfri fjernkontroll og futurehome?

Har samme problem her. Veldig irriterende. Har fått det til noen ganger at jeg får fjernkontroll til å virke men oftest ikke. Ser ikke noe mønster på hva som skal til.
Aldri noe problem å koble pærer og fjernkontroll til FH.
Holdt på i noen timer her og blir litt frustrert at pærene ikke vil parres med fjernkontroll etter parring med FH :sweat_smile:
Noen som har funnet en god måte?

Kan svare meg selv her. Prøvde ny fjernkontroll og det gikk bedre. Virker som noen fjernkontroller er verre å bruke samtidig med FH enn andre🧐