Ovner skrur seg av og på HELE tiden

Dette er et problem vi har hatt i alle de 3,5 (!) årene vi har hatt Futurehome:

  1. Systemet slår ovnene for å oppnå satt temperatur. Eks: 22,0 grader.
  2. Når rommet når 22,0 grader slår systemet av ovnene.
  3. Etter kort tid (typisk mellom et halvt og noen minutter) faller temperaturen til 21,9 grader.
  4. Systemet slår ovnene.
  5. Etter kort tid (typisk mellom et halvt og noen minutter) stiger temperaturen til 22,0 grader.
  6. Systemet slår av ovnene.
  7. Etter kort tid (typisk mellom et halvt og noen minutter) faller temperaturen til 21,9 grader.
  8. Systemet slår ovnene.
  9. Etter kort tid (typisk mellom et halvt og noen minutter) stiger temperaturen til 22,0 grader.
  10. Systemet slår av ovnene.
  11. …og om og om igjen hele døgnet.

Jeg tok opp en video for å forsøke å vise problemet. I løpet av 5 minutter og 30 sekunder slår ovnene seg av / på 7 ganger. Det er mer enn en gang i minuttet. Jeg kan gjerne dele videoen, men den er veeeldig kjedelig… :smile:

Hvis vi tar et konservativt anslag på ca 1 gang i minuttet i minst 16 timer i døgnet vil det si at varmen slås på eller av hos oss omtrent 1 000 (!) ganger i døgnet. Og lyden er jo svært høy - spesielt når du sitter ved siden av eller blir vekket av den om natten.

Og vil det ikke føre til massiv slitasje på reeler og elektriske komponenter å bli slått av og på 365 000 ganger i året?

Jeg mener det burde være lagt inn hysterese i systemet og at dette kunne vært gjort på svært enkelt vis. Legge inn en forsinkelse på X minutter eller Y % endring før innslag. Jeg er veldig forundret over at dette ikke er lagt inn i systemet egentlig.

Er det flere som opplever det samme?

Vi bor i en leilighet fra 1890-tallet, så det er jo ikke godt isolert. Men det er vi jo ikke alene om her i landet.

(Vi bruker Aeotec multisensor til å måle temperatur og Fibaro switch og power plug til å styre ovnene.)

Jeg opplever det samme, men valgte å endre parameter på sensor, så den ikke sender ny verdi før 0,3 grader endring i temperatur.

Ja det virker jo som en mulig løsning. Om enn litt «brutalt» kanskje - ville likt en løsning der systemet hele tiden er fullt «oppdatert» på faktisk temp og tar intelligente beslutninger om hva det gjør. Men jeg skal ihvertfall prøve å leke litt med den parameteren du foreslår. :+1:t2:

Helt enig med deg i at det beste hadde vært å ha hysterese “på huben”, og at forslaget mitt egentlig bare er en workaraound

Var det parameter 41 du brukte? Med verdi 03 da? Men der står størrelse oppgitt til 3… appen aksepterer bare 1, 2 og 4. (kan ikke huske å ha støtt på dette problemet før?)

Jeg bruker ikke Aeotec selv, men antok det var mulig på de også🤔

Er det andre som har eksperimentert med endring av disse innstillingene på Aeotec Multisensor? Jeg får det ikke til å virke å endre på parameter 40 og 41.

Ser også at det er kjente bugs i firmwaren for multisensor 6 på akkurat dette punktet :grimacing:

Er det noe sted jeg kan se hvilken verdi som er satt for en prameter? Det kunne man i gammel app.

Har gjort forsøk på å endre parametere på mine Aeotec Multisensor uten hell.
Mistenker at det er sensorene som er lite samarbeidsvillige, da endring av parameter på Fibaro sin sensor går smertefritt.

Da er vi i samme båt.

Hadde vært praktisk å se hvilken parameter som er satt i ny app. Jeg sjekket nettopp i gammel app, og ser der at parameter 40 (lengde 1) er satt til 1 (slå på “selective reporting”, så det virker). Men ser også at parameter 41 ikke er satt. Virker ikke med hverken lengde 2 eller 4. Har sett noen skriver på ulike nettfora at det er en bug her; har inntrykk av at lengde på denne parameteren er endret til 4 eller 2 i nyere firmware.

Min konklusjon er derfor foreløpig at jeg må kjøpe en Aeotec USB-pinne for å oppgradere firmware i sensoren for å få til dette… :face_with_raised_eyebrow:

Med mindre noen andre her har et forslag til løsning som ikke involverer å kjøpe flere ting…?

Får du ikke endret parameter på den heller?

For meg virker det til at den ikke vil sette ny parameter, og får derfor kun rapportering hver time, når jeg helst skulle hatt på gitte endringer.

Nei, jeg forsøker å sette parameter 41, men den vil ikke lagres. Har forsøkt med både 10 (1,0 grad) og 20 (som er eksempelet fra manualen.

I manualen står det at lengden på parameteren er 3, men det vil jo ikke FH-appen akseptere (må være 1,2 eller 4).

Den Aeotec sensoren altså…en gjenganger. Har heldigvis bare en, og den skal erstattes inntil løsning er påplass. Like mye tull med lys og timeout på den.

Har du forsøkt nyeste firmware på den?