Styring av Fibaro Smart Plug som "Fan"

Jeg koblet til en en Fibaro Smart Plug for å slå av og på en vifte i dag og satte den opp som “Fan”. Da kunne jeg ikke styre den fra dashbordet. Er det måte å få til dette på eller må den stå som “Appliance” for å kunne styres herfra?

Appliance er nok det rette ift styring slik du ønsker :slight_smile:

Så det er kun Appliance som lar seg styre fra dashbordet? De andre er kun for automasjoner?

Jeg har igrunn aldri brukt “fan” i mitt setup - men ser for meg at det er mer når en skal regulere noe og som en ren automasjon - f.eks fukt styring: aeotec multisensor- if 50% fukt - then fibaro binary switch on.

Men jeg tørr faktisk ikke si dette sikkert. Skal ha 2 stk fibaro binary switch selv i et balansert ventilasjonsanlegg, der det skal overstyre utganger ved målt fukt fra en aeotec sensor på bad, og en på vaskerom - tenkte da å bruke “fan” funksjon på binary switch kanalene.

Har ikke lyst å leke deg litt med dette rent automasjonsmessig (siden den ikke viser i dashbord…hvis ikke den viser som appliance?) Og gi meg en tilbakemelding på hva du finner ut?:sweat_smile:

Jeg merker bare av å lese dette at det er over mitt kunnskapsnivå, så jeg tror ikke min leking med dette hadde gitt deg mye matnyttig info😂

Nå skal det sies at jeg er elektriker -Men for å si det kort: Jeg lurer på om ved å velge “fan” om den dukker opp under appliances likevel -eller om den finnes når en lager en automasjon kun :wink:

Jeg testet på en wallplug her nå, og ser at hvis den settes til fan, så ligger den under appliances, men under annet inne på strømforbruk

Ja, som @lgrubbmo sier så kan jeg gå inn i romoversikten der den er plassert og finne den under appliance der og slå den på, men den viser som annet i strømforbruk og dukker ikke opp på dashbordet.
Siden den vises sånn i romoversikten ville det være logisk for meg at den skulle dukket opp som appliance på dashbordet også.
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skulle kategorisert den som fan istedenfor, men det hadde jo vært gøy med et snurrende viftesymbol når den var på😅 Jeg mener jeg så noen snakket om dette på Facebook om SmartThings appen og fikk det til?

1 Like

Snodig! Hos meg dukker den opp som appliance i dashbordet også, men ikke under strømforbruk.
I mitt hode, så synes jeg at “fan” hadde passet inn bedre under klima, hvis ikke planen er å få inn en egen visning for vifter :thinking:

Siden den ikke dukker opp i appliance i dashbord, hvis jeg forstår deg rett - så ville jeg laget en request/feil rapport på futurehome.canny.io

Når det er sagt, så kan kanskje @espen forklare litt mer rundt dette -hvorfor det ikke er i dashbord, og evt hvilke funksjoner en kan oppnå ved å sette fan, fremfor appliance?

Venter litt å ser hva O store @espen sier så kan jeg evt legge inn ein feil etterpå😊

1 Like

Hei! Jeg ser det samme skjer hos meg. Det ser ut som “Fan” er implementert som en type, og ikke blir riktig håndtert av appen. Om du registrerer en issue på feedback.futurehome.io så skal vi se på det :pray:

2 Likes