Z-wave; Usikker vs Sikker inkludering

Jeg har lagt merke til at “Tvinge frem usikker inkludering” er default, hvor man spesifikt må velge “Sikker inkludering” når man legger til nye enheter.

Jeg er ekstremt usikker på hva jeg valgte når jeg la til noen enheter som støtter S2. Blir de lagt til som usikker om jeg ikke har valgt riktig for z-wave enheter?

Dei vert i utgangspunktet lagt til som usikre, ja.

Hugs forresten på at det berre er dørlåsar og andre sikkerheitskritiske ting (til dømes røykvarslarar) som bør leggjast til sikkert. Sikker inkludering for dimmarar, veggpluggar, multisensorar og slike ting er berre å sløse med kapasiteten i Z-Wave-nettverket.

Takk, prøvde å sjekke thingsplex om jeg kunne se om de var i S0 eller S2 men så ikke noe. Det er garasjeportåpneren, så greit at den er i S2 hvertfall.

Da er det unødvendig å legge HeatIt termostaten i S2? Hvis jeg ønsker at den skal være en “repeater”, bør den være i S2 da?

Eg meiner det skal stå “true” både på “secure” og “unsecure” i Thingsplex viss eininga er lagt inn sikkert. Står det “false” under “secure” så er det usikkert.

Termostatar treng du ikkje inkludere sikkert, nei. Du berre mangedoblar trafikken over Z-Wave-nettverket til inga nytte. Dei fungerer like godt som repeaterar uansett. :blush:

1 Like

Hvis jeg har forstått det riktig, så fungerer alle z-wave plus enheter på fast strøm som en repeater, uavhengig av om de er inkludert sikkert eller ikke.

Hvis du skal sette opp direkte assosiasjon mellom to enheter, så må de være inkludert med samme type sikkerhet

1 Like

Begynner å demre nå. Samme sikkerhet ja. Jeg kommer kanskje til å få et problem med bryteren min, en Schneider Exxact som antageligvis ikke støtter S2 (Z-Wave plus?) og jeg vil at den skal styre min garasjeåpner som jeg vil ha S2 sikkerhet på.

Hva er sannsynligheten for at hackere/tyver kan åpne garasjeporten når den er i S0 da?

En Fibaro Switch kan assosieres med en annen enhet og sende av/på signal, ikke sant? Kan jo være en løsning det også… eller bare kjøpe HeatIt Z-Push Button 4. Dyr hobby detta! :stuck_out_tongue:

Du kan jo bruke bryteren via automasjoner uansett, vil jeg tro.

Er veldig usikker på dette med sikkerhet, S0, S2 osv. Hvis uvedkommende har tenkt seg inn i garasjen din, så vil jeg tro det uansett er enklere å bare bryte opp porten, knuse et vindu eller lignende, enn at de hacker seg inn på smarthuset🙈

1 Like

Ref. : Hvis du skal sette opp direkte assosiasjon mellom to enheter, så må de være inkludert med samme type sikkerhet.

Min erfaring er at alle enhetene i assosiasjoner med være inkludert uten sikkerhet. Jeg fikk i alle fall ikke Heatit Z-Push Button til å virke når enhetene var lagt til med sikkerhet (selv om alle var lagt til med S2).