Dimmer Elko Plus 316 GLED (zigbee) - knytte opp bryter (for dimming)

Hei.

Jeg er i full fart med og tilpasse installasjonen min hjemme. Her har jeg en en del Dimmer Elko Plus 316 GLED som er koblet opp mot huben via zigbee. Dette fungerer helt uproblematisk, og det kan skrus av og på, samt dimme via huben.

Videre har jeg ved noen av disse dimmerne behov for og legge til en trådløs bryter. Dette kan selvfølgelig gjøres via en scene ved bruk av enten en zigbee eller z-wave bryter, men da vil jeg kun få mulighet til å skru av/på eller sette til faste verdier. Det jeg gjerne skulle ønsket meg er jo da og også kunne dimmet.

Jeg er kjent med z-wave, og skjønner at jeg her kunne assosiert en z-wave trådløs bryter inn mot z-wave dimmeren.

I dette tilfellet så er da Elko-dimmerne zigbee, og jeg kan velge fritt trådløs bryter. Jeg har skjønt at zigbee har touchlink, men spørsmålet da er det om elko-dimmeren støtter dette? Kan man eventuelt sette dette opp via futurehome-huben?

Alternativ kan man jo sikkert lage en flow, men redd det kanskje blir litt tregt for dimming?

1 Like

Trur du har forstått dette riktig. Eg er også usikker på dette med touchlink. Det lar seg nok løysa med ein flow, men neppe like elegant som med ein z-wave assosiasjon. Om du vil prøva flow så kan eg tilrå å auka dimmenivå i inkrement, feks +/-10 ved kvart trykk på knappen. Tvilar på du vil få ei elegant løysing ved å trykka og halda inne - eg har iallfall ikkje fått det til med z-wave men iom. Zigbee opererar på ein høgare frekvens vil eg ikkje utelukka det heller.

Mulighet for “assosiasjon” på Zigbee kommer. Om det er touchlink er jeg usikker her og nå på strak arm. Kan hende det er mulig å sette opp nå på “den manuelle måten” (samme måte som IKEA)

1 Like