Fibaro Smoke Detector - får ikke testet / aktivert alarm

Hei! :smile:

Jeg har en rekke Fibaro FGSD-002 røykdetektorer.
De har innebygd sirene.

https://www.power.no/smarte-hjem/smart-sikkerhet-og-overvaakning/smarte-brann-og-roeykvarslere/fibaro-fgsd-002-roeykvarsler/p-1040729/store/1608

Den støttes av Futurehome (men står ikke noe særlig info).

Ifølge Futurehome appen er den godkjent som SDCO røykvarsler, og man kan abonnere på brannvern tjenesten hvis man ønsker det.

Alt skal være riktig tilkoblet.



Jeg testet lokal brannalarmtjeneste, men får ingen sirene fra røykvarslerne.


Jeg fant dette på Fibaro sin side:

Regner med at jeg vet svaret, men spør likevel:
Så disse sensorene vil kun pipe individuelt hvor det oppdages røyk, uten at de andre piper? (Får ikke seriekoblet)
Og man får ikke sendt signal slik at alle piper, og dermed ikke testet lokal brannalarmtjeneste? (Får ikke sendt Z-Wave signal til enheten)
Eller finnes det noen løsninger, f eks via Thingsplex?

Isåfall må jeg gå til innkjøp av denne sporenstreks…

Nei, varslerene du har kjøpt kan ikke seriekobles.
Nei, du kan ikke aktivere sirene via smarthus-hub, da må du kjøpe deg en sirene utenom.

Hvis du så er på jakt etter ett alternativ til varsler, så kjøp Elko sine, de kan seriekobles (utenom hub), om de går inn i FH vet jeg ikke. IKKE kjøp FH sine proprietære produkter.

Takk for info :smile:

Hvorfor anbefaler du ikke FH sine proprietære produkter? Jeg hadde den brannvarsleren i forrige leilighet, og var forsåvidt fornøyd med den.

Varsleren skal uansett inn i Futurehome, så det må iallfall være et støttet produkt. Jeg har jo alt annet koblet opp mot hub’en. Ergo hvis ikke Elko kan kobles opp, så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe den :man_shrugging:t2:

Av den enkle grunn at hvis FH ikke er lenger, så er det fryktelig trist at du har investert mye penger i utstyr som ikke lar seg koble til andre huber. Levetiden på varslere er 10 år, det er veldig lang tid elektronikk verden. Men du kan fint kjøpe FH produkter om du er villig til å ta risikoen :slightly_smiling_face:

Men varsleren bruker jo Z-Wave, så jeg vil tro at den ikke er proprietær men funker med andre hub’er også?

Det blir det samme med alle andre merker også da, hva om ikke Fibaro eller Elko finnes i fremtiden :thinking: De to eksemplene er kanskje større og mer etablerte, men vi får ha såpass trua på Futurehome at vi tror det finnes i fremtiden også, her vi driver og henger på forumet :stuck_out_tongue:

Jeg gidder uansett ikke tenke så langt frem i tid, og leiligheten er solgt lenge før det :joy: Jeg har jo flere Futurehome produkter allerede (hub, HAN, snart en brannvarsler), så det får briste eller bære.

Jeg er takknemlig for ditt svar altså, men du virker litt… bitter på Futurehome? :thinking:
Klandrer deg forsåvidt ikke, jeg har hatt min andel av frustrasjon også :confounded:
Men nå som jeg er på min andre leilighet, har lært hvordan bruke det bedre samt at hub er på versjon 2 og appen har blitt bedre, så begynner jeg å bli veldig fornøyd :+1:t3:

Nei.

Nei, jeg anbefaler heller ikke Elko-Huben. Elektro og smarthus går hånd i hanske, så lenge smarthus fabrikant fokuserer på sitt felt, og elektro fabrikant fokuserer sitt felt.

1 Like

Hej.

Jag använder en brandvarnare från Popp (POPE701486).
Det är Zwave, och den fungerade utmärkt med Telldus, men nu även med Futurehome.
Och denna kan man använda som siren, och den ljuder alltid om någon av dom andra brandvarnarna larmar, helt perfekt!
Så jag använder den även till mitt “inbrottslarm”.

1 Like

Takk for tips :smile:

Får å skyte inn, jeg personlig anbefaler Futurehome sine varslere. Dem er faktisk bedre en elko sin. Jeg har selv og vet om mange andre som har disse. Dønn stabile og dem vil itillegg varsle deg tidlig ved ulmebrann… opp til 2 timer før andre varslere på markedet.

4 Likes