Har nylig fått installert et solcelleanlegg, og ser at jeg så langt kun får brukt ca halvparten av produksjonen selv, resten selges for en slikk og ingen ting tilbake til min strømleverandør, Skulle derfor gjerne hatt mulighet til å styre noe av forbruket til tider med overproduksjon, som f eks VVB, termostater etc. Har Growatt inverter, som ikke støttes av FH, og etter tilbakemelding fra FH support i våres, så virker det ikke som at dette er noe FH ønsker å prioritere. Lurer derfor på om det er noen som har forslag til hvordan solproduksjon kan utnyttes bedre?
Jeg har Fjordkraft som strømleverandør, med strømavtalen Timespot med solkonto.
99 kr per måned, påslag på 5,49 øre per kWh.
Alt jeg ikke forbruker av egen produksjon spares opp i en solkonto, i form av antall kWh. Jeg kan ta ut hele eller deler av kontoen når jeg vil, så jeg sparer opp til vinteren og bruker den i måneden med høyest snittpris.
Fjordkraft-appen har også støtte for invertere fra Growatt, Soliis, Fronius, Invt og Solar Edge, slik at man ser produksjonen der. Ikke viktig, men litt kult.
Når det er sagt, hvis noen har noen bedre forslag, rop ut
PS: Har det på 4 hytter jeg leier ut - gir 25 % rabatt til alle forumbrukere! Se min Airbnb-profil her:
www.justiniano.no
Har sett på solkonto, men slik jeg har forstått det så setter man inn kWh på konto, og får et avslag tilsvarene spotpris, trukket fra alt av avgifter når man tar ut strøm. Dvs at man må betale elavgift, påslag, mva og nettleie når man tar ut strøm. Fortjenesten vil kun være differansen på spotpris mellom innskudd og uttak(sammenlignet med å selge overskuddsstrøm), som normalt vil være i forbrukers favør hvis man er bevist på når man tar ut støm. Jeg kan ikke se at dette kan være lønnsomt når man må betale kr 99 pr mnd i tilleg til at avtalen har et påslag på 5,49 øre pr kWh.
Batterilagring er dessverre fortsatt i dyreste laget, så min oppfattning er at det er mest lønsomme er å untnytte mest mulig av egenprodusert støm selv, men dette er det nok ikke et fasitsvar på da det blir fryktelig mange variabler:-)