Elko Smartstikk - Erfaringer?

Etter å ha fått til riktige målinger med strålende hjelp fra @M.Stensrod har jeg i første omgang oppnådd det jeg ville. Så kommer et nytt problem, det er at de når rommet når ønsket temperatur skrur seg av så ovnen dør. Jeg har Mill-ovner, så de skal i utgangspunktet selv gå av og på etter behov. Er det mulig å tvinge dem til å alltid være på? De er pt. registrert som varmeapparater så jeg får strømmen på riktig sted.

Kjøpte også noen Connecte smartstikk der jeg har plass til doble, og de fungerer helt prikkfritt. Min anbefaling er derfor å gå for dem hvis du har mulighet. Billigere er de også. De likner såpass mye på Elko at jeg tror ikke noen vil se forskjell om de ikke vet nøyaktig hva de skal se etter.

@fdenneche Hvorfor ønsker du at mill ovnen alltid skal stå på, istedenfor at stikkontakten alltid står på og termostaten i ovnen gjør det den skal?

PS; Visuelt fra utsiden er Elko stikkontakten og Connecte sin ikke så forskjellig, men det er veldig forskjell på dokumentasjonsunderlaget herunder sertifiseringer ihht. FEU .

Ser jeg formulerte meg upresist, og det er det du sier jeg gjerne vil.

Angående sertifiseringer er jeg ikke så bevandret, men jeg forventer at ting som selges åpenlyst er testet godkjent til bruk i Norge? At kvaliteten og erfaringen kan gjøre Elko verdt de ekstra kronene skal jeg ikke krangle på :slight_smile:

Hvis du skal ha ovnen på hele tiden og styre denne utelukkende via stikkontaken, så vil jeg igrunnen anbefale og stille temperaturen på maks temperatur, vil tro den går til 32 grader. Og gjøre noe med termostaten i ovnen vil jeg fraråde.

Ikke nødvendigvis, desverre. Det er installatør som skriver Samsvarserklæring, så dette får være opp til hver enkelt installatør og avgjøre, det vil jeg ikke legge meg opp i.

Nå er det mulig jeg har formulert meg upresist igjen :slight_smile:
Jeg vil at stikket alltid skal være på, og ovnene skal gjøre som vanlig. Formålet mitt er primært strømmåling.

Da stiller du termostaten på ovnen slik du ønsker temperaturen, og lar stikkontakten stå på, uten noen automasjon i bildet :slight_smile:

Nå er jeg muligens dum, men jeg har ikke satt opp noen annen automasjon enn den koden du har laget over. Hvordan fjerner jeg automasjon og setter en “alltid på modus”, samtidig som den ligger i riktig rom og måler som varmeapparat?

Den flowen jeg har laget, er kun for å styre bryteren (stikkontakten) og for og få en riktig effektmåling, og om du velger og skru på stikkontakten så står den på til du skrur den av. Går din(e) av, av seg selv?

Elko sin plugg går på Zigbee, og det sliter FH med å få stabilt. Så viss jeg var deg, så hadde jeg byttet til en z wave plugg.
Zigbee på FH går ned flere ganger om døgnet, og da må du restarte eller ta strømmen av hub’en en liten time.
Zigbee enheter er heller ikke med på backupen til hub’en.

Jeg har dessverre mye erfaring med dette.

Hvorfor har jeg ikke problemer med mine Zigbee enheter, ca 15 stk. da FH er problemet? :thinking:

Troverdig brukernavn btw.

1 Like

Det spørs hvilken utgave av hub’en du har og om du lastet ned den oppdateringen. De var rask med å trekke den tilbake, men da var skaden skjedde, for alle som lastet den ned.