Endringer i Tibber-API

Tibber har gjort endringer i API, der priceInfo er deprecated og da forsvinner det nok snart fra APIet. Det har blitt erstattet av priceRating sier dem, men jeg kan ikke helt se at det gir meg det jeg er ute etter.

Tidligere har jeg brukt

{
viewer {
homes {
currentSubscription {
priceInfo {
current {
total
level
}
}
}
}
}
}

Denne gir meg prisen denne timen og prisnivå. Men jeg kan ikke se at jeg kan hente ut noe tilsvarende fra priceRating, da får jeg i såfall en bråta med greier returnert, jeg ønsker bare å vite prisen denne timen og prisnivå. Det jeg savner er en “current” isteden for “hourly” tror jeg. :smiley:

{
viewer {
homes {
currentSubscription {
priceRating {
hourly {
entries {
time
level
total
}
}
}
}
}
}
}

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg kan løse dette i ThingsPlex? Noen enkel måte å hente ut kun de verdiene som gjelder i denne timen?

Hei! Jeg finner ikke noe i API dokumentasjonen om at priceinfo er deprecated.
Det kan kanskje hende du finner noen alternative metoder i dokumentasjonen. De henviser iallefall der til andre ting som er deprecated og forteller hva du bør erstatte med.


I might have solution, but have to check new tibber api

2 Likes

Ahh, leste ikke langt nok ned. Jeg må melde pass :sweat_smile:

Ser ut som de har fjernet “Deprecated” ikonet på PriceInfo nå (?), men det står fortsatt i changelog.

Jeg sendte de likesågodt en mail og spurte om det var noen måte å kun hente dagens + morgendagens pris fra APIet via PriceRating.

1 Like

Flott, roper du her om du hører noe? Jeg likte priceRating den virker som en fin ting å styre etter, hadde man bare fått current på den også. Jeg er ikke god nok på Thingsplex enda til å utnytte eller hente verdier for et døgn, men det er sikkert mulig for de som er litt flinkere enn meg. :joy:

Feedback fra Tibber:

  • PriceInfo skal ikke fjernes alikevel, det blir værende
  • Det er ikke støtte for å filtrere på today/tomorrow på PriceRating idag, men de har notert det som et ønske
  • Den eksempelkoden du bruker på PriceInfo er den de foreslår som den beste for å hente “nå-pris”.

Mitt ønske om å hente “% difference per hour” er altså ikke tilgjengelig ut av boksen enda, tenker to løsninger:

  1. Hente ut ALL PriceRating data og filtrere denne ved bruk.
  2. Bruke PriceInfo, men sette opp en formel som regner daglig gjennomsnitt selv og så regne %-difference per time.

(Alt 3: Hope that @alivinco already have found a solution to get the new values and use them in FH? :smiley: )

Takk for oppdatering, fint at PriceInfo ikke fjernes med det første, men kunne uansett ha tenkt meg PriceRating med current, virker som en bedre måte å styre eksempelvis VVB med.

Jeg prøver å få vist samme data som nevnt i dette innlegget på Dakboard. Kan jeg bare kopiere det jeg antar er et script i json?
Hvilken url skal brukes?
Mvh Tommy