Feil verdier fra Tibber Pulse

Jeg ser at tallene jeg får på Tibber Pulse er helt ulike i Tibber appen og i FH. Det rapporteres ofte flere 1000W lavere på Tibber Pulse devicen i FH.

Jeg har både dashboard i Grafana og sjekket devicen i appen, den gjennomgående trenden er at de rapporterte Watt verdiene(meter.elec) fra Pulse i appen ikke samsvarer med Tibber appen.

Et konkret eksempel er at når VVB skrur seg på og trekker over 3000W så skjer det ingenting/lite på devicen i FH. I Tibber appen skyter Pulse verdien i været.


Noen som kjenner til problemet?

Etter tips fra observant Slack bruker så viste det seg at problemet var det samme som Torfinn beskriver her: Tips til dykk som brukar Tibber Pulse saman med ein Kamstrup-målar - #2 by Gjaevert

Jeg har en Aidon måler, men differansen i første post forsvant umiddelbart når jeg koblet Pulse direkte på strøm.

2 Likes

Når vi først er inne på det spesifikke problemet; er det noen som har kommet over (DIN-)skinnemontert USB-uttak med innebygget trafo, i 1-modul størrelse?
Når man har begrenset med plass i tavla hadde dette vært utrolig kjekt, ellers kan man jo bruke stikkontakt (2-modul) med usb-lader.

Jeg har ikke sett noe USB uttak som finnes på DIN-skinne.

Jeg kan også fortelle at problemet fortsatt vedvarer for meg, Pulse i Tibber appen rapporterer mye høyere W-verdier enn det Pulse inne i FH appen gjør. Basert på hva som brukes hjemme stoler jeg mere på Tibber appen.

Siden det ikke kom noen åpenbare svar her så lager jeg nok en supportsak på mail til FH også.

Enda en update her.

Dette løste seg ved å fjerne og re-installere Tibber Pulse appen i Playgrounds.

1 Like