Guide: Styring av ventilasjon Save VTR300

Har vore et savn både for min egen del og ser det er nevnt i fleire tråder, og no etterspurt på facebook gruppen med integrasjon av ventilasjon i futurehome. Når det gjelder Save VTR300 har den et fleksibelt IO kort med 24V tilgjengelig så det er ganske enkelt å koble zigbee 24V releer opp mot det. Styrer no Ildstedmodus, bortemodus og partymodus med zigbee releer. samt har et vanlig 24V rele for å kunne få push melding frå futurehome når det er en alarm frå ventilasjonen. Har hatt dette i drift i snart 1 år no og fungerer utmerket så langt.

Hardware:
3 stk 1CH Zigbee 7-32V Rele TYZG-001-RF https://a.aliexpress.com/_mOOBC48 (fins en 4 kanal type, men den virker ikkje med FH)
1 stk 24V rele om alarm ved feil på ventilasjon ønskes. kjøpte også denne på aliexpress. Hadde kjøpt et mindre rele hadde eg kjøpt igjen.
kjøpte koblingsboks, ledere og sikringsholder på biltema. Hadde nokre wago klemmer til overs.
Samlet pris for dette var ca 500kr.

ventilasjonsmodul nederst på bilde. inspeksjonsluke med IO modul oppe til venstre. kobla til rele boks oppe til høgre som eg får plass til ilag med IO modul bak inspeksjonsluke så det er ute av syne.

Frå Save VTR 300 montasje og service manual side 16:
merket gult terminaler eg bruker her.

Koblingsskjema:

nærbilde releboks:

kan nevne at en knapp på rele er for manuell styring. den andre er for å toggle mellom puls, eller fast verdi ved aktivering av rele.

nærbilde IO modul:

VTR300 Innganger og utganger konfigurasjon:

Futurehome oppsett:

Inkludering av zigbee releer gikk i grunn ganske smertefritt. Ikkje noko spesielt å nevne her. Bruker dei som apparat og kjem opp med 1 kanal med en vanlig av og på slider.

Ventilasjon står til vanlig i Normal modus når ingen innganger er aktiv. Om fleire innganger er aktiv samtidig går det fint, Save VTR har et prioriteringssytem, står i en av manualene, fann det ikkje i farten.

Bortemodus (lav ventilasjon) har eg satt opp til å gå på ved Borte og ferie moduser. og går av på hjem og søvn. Sparer strøm og mindre slitasje på ventilasjon.

Partymodus (høg ventilasjon) aktiverer eg kun frå app. om det er mange på besøk, eller av annen grunn vi trenger ventilasjon satt på høg. Konfigurert en flow som skrur den av etter 8 timer om eg skulle gløyme det. bruker ikkje denne så ofte og kutter strømmen til denne ved alarm på ventilasjon. detekterer at den dør med en flow og gir push melding til telefon.

Ildsted modus (høg ventilasjon, avtrekksvifte lav og skaper overtrykk i huset) Hovedgrunnen til at eg begynte å sjå på dette. Hadde en futurehome modusbryter til overs som eg har satt ved siden av peisen og konfigurert om 2 knapper til ildsted på og ildsted av. Er enkelt når eg skal fyre opp eller legge meir i ovnen bare trykke ildstedmodus på, bare vente 10-15 sekunder så det blir overtrykk i huset, deretter kan peisdør åpnes uten at glør flyr ut. kan fint også aktiveres frå app. Konfigurert i flow at den blir skrudd av etter 20 minutter om eg gløymer den. Fins sikkert andre trykknapper som fungerer bra til dette, men eg gav opp etter 3 forsøk på forskjellige aliexpress knapper som ikkje virka.

Flows:
Som nevnt over en flow for delay på Ildsted og Partymodus i tilfelle eg gløymer det. Setter no nokre globale variabler også, men er ikkje blitt brukt til noko så kan gjerne sløyfes (merket rødt)

En flow som sjekker om party rele er i live. Den dør når 24V rele kutter strømmen pga alarm i ventilasjonen. Sender til timeline i app og push notification.

4 Likes