Netatmo

Hva gir Netatmo meg i Futurehome universet?
Kan jeg pr i dag få solskjerming til å gå ned ved høy lux men ikke dersom vindstyrke overstiger X?

I så fall kun via 1000+ linjer med kode i thingsplex regner jeg med?

du kan bruke brukergrensesnittet i tpflow. En kjapp innføring kan du finne her:

1 Like

Nå har vel ikke netatmo luxmåler?
Vindmåler har de, men målingen kan være opptil 10min forsinket.
Netatmos sensorer oppdateres normalt ca hver 10. minutt, men det kan hende de sender ekstra oppdatering ved kraftige endringer.
Jeg har ikke varsel på vind, men ved kraftig nedbør/styrtregn kommer varselet ofte i løpet av noen sekunder.

Det som ofte er vanskelig sommerstid er at det kommer plutselige tordenbyger, gjerne med kraftig vind foran seg, da er det viktig å ha sensorer som er kjappe.

Men da er fremdeles ingen værstasjon direkte støttet i Futurehome?

Er vel ikke helt korrekt at ingen værstasjon er støttet i FH, netatmo må sies å være en akseptabel løsning, som også veldig mange har fra før. YR bruker jo blant annet utendørstemperatur fra alle stasjoner til å forbedre sine egne varsler, tror ikke de hadde gjort det om det ikke hadde vært en seriøs aktør.
Men ja, den har sine begrensninger, og den mangler utendørs luxsensor.
Når det er sagt, så er det jo kanskje innendørs lysstyrke som er interessant å styre solskjerming etter.
Og som jeg sa, det KAN hende den sender signal om kraftige vindkast raskere enn hvert 10.minutt når det inntreffer, men jeg har ingen erfaring med dette.

2 Likes

Nå har jeg testet å legge inn varsel på 5m/s, dette varselet kom i dag så fort det begynte å lufte litt. Det kan være at det bare var tilfeldig, men det så ut til å være trigget av vinden. Så da kan det hende at den løser dine behov likevel @Egil.

1 Like

Flott! Takk for info.
Er du ellers fornøyd med netatmo? Hvilke komponenter har du, og hva gir det deg i hverdagen? :joy: har lyst på, men vet ikke helt om det er verdt det :man_shrugging:t3:

I korte trekk, en hel drøss med info og statistikk.
Har hovedenhet på soverommet, ekstra innemodul i stua, utemodul, vindmåler og regnmåler.

Sier i fra om dårlig luft inne så en kan lufte, varsler om lav utetemperatur om noe kan fryse.
Kommer ikke på noe spesielt den gir meg i hverdagen, men mulig jeg bruker den til markiser etterhvert.
Jo, det beste er når det er værdiskusjoner, og noen hardnakket påstår at det var tidenes kaldeste mai… :sweat_smile:

Kan også benyttes til å trigge ekstra fart på ventilasjonen ut fra CO2 nivåer.

Original netatmo app øverst, myatmo app to siste bilder.

1 Like