Råd om "hyttemodem"?

Hei!
Skal inn med futurehome på hytta, og må legge inn nett på en eller annen måte, virker som eneste mulighet der er mobilnett.

Er det noen som har noe tips om utstyr som er stabilt med FH?

Huawei 4G Dongle E3372 med datakort linket til mobilabonnementet ditt :smiley:

1 Like

Går den rett i usb porten på FH hub? Snedig.

Hva med 4G modemer med nettverksporter? Det meste skal jo egentlig funke, men liker å vite at det er stabilt når det er montert så langt unna…
Jeg kunne tenkt meg en variant med nettverk for å ha mulighet til å sette opp kamera.

Den går rett i usben på huben ja.
4G modem med nettverksport skal i utgangspunktet fungere helt fint :slight_smile: Merk at jeg ikke har teste dette…
Kanskje noen andre her har erfaring med det?

På hytta bruker jeg en eldre variant av denne (har hatt dette siden sent i 2017):

Hub’en har jeg koblet til routeren med en vanlig nettverkskabel, dette fungerer i praksis akkurat som hjemme. I tillegg har jeg et webkamera koblet til routeren via wifi. Bruker ellers routeren som vanlig internettilknytning, med streaming o.l., når vi er på hytta.

Stort sett har dette fungert veldig godt, men 3-4 ganger siden jeg satte dette opp har routeren feilet når vi ikke har vært på hytta, dette har ikke løst seg før etter en fysisk restart. Det er selvfølgelig litt kjipt de gangene dette skjer når man er langt unna, men for min del har det vært til å leve med. :slight_smile:

1 Like

Takk for gode råd, kom gjerne med flere! :sunglasses: Det kan sikkert være nyttig for flere etterhvert med en slik erfaringstråd.

Det er ikke kritisk, men forferdelig kjedelig å komme til kald hytte vinterstid, spesielt når det er tykke tømmervegger som trenger noen dager på å bli varme.

Jeg vurderer å gi “ring hytta varm” pluggen ny jobb når jeg får nett på hytta - fjernstyrt reset av nettverksutstyr :joy:

Hehe, har faktisk tenkt på det samme, kjekt å ha en plan B der. :slight_smile: Nyere routere av denne typen har forresten også en auto-restart-funksjon som kan settes opp etter en selvvalgt periode, så dersom dette holder for å få orden på eventuelle problemer, kan det være at den kommer seg på beina igjen etter en stund. Jeg fikk en firmware med denne funksjonen hos meg som jeg testet ut en stund, men den var for ustabil på andre områder, så jeg bruker ikke denne akkurat nå.

When it comes to an external modem, some usb modems can be connected to hub directly but that isn’t the best option for “hytte” especially with bad LTE coverage. Any external LTE modem should work but best would be to use devices from Mikrotik(https://mikrotik.com/) , especially LTE modems embedded into directional antennas, that can improve link stability a lot. Also, Mikrotik playground app is on the horizon (already exist but not published), which will expose most Mikrotik API to Thingsplex Flows and over FH api , once it’s there, possibilities are endless.

1 Like

Jeg testet ulike løsninger på hytta før vi fikk fiber, og endte til slutt opp med en 4G WiFi ruter fra ASUS med en mobilt bredbånd SIM-kort fra Telenor - da fikk jeg 40 Gbps som holt i massevis både til smarthusstyring, Internett-tilgang og gaming for ungene. Det eneste det ikke dugte til var straming av TV/serier på TV - da forsvant datapakken på noen få timer.

1 Like

External and/or directional antennas is a good recommendation.

I’m not familiar with Mikrotik API or Mikrotik at all. What would you say is the biggest/most usable features when you get Mikrotik in Playgrounds?

Jeg ser at jeg kanskje har startet litt i “feil” ende.
Burde kanskje lest på dette forumet før jeg begynte å kjøpe utstyr.

Er i ferd med å samle utstyr til et relativt enkelt oppsett varmestyring på hytta.
Hadde en gammel mobilt bredbånds WiFi-router fra ZTE.
Var usikker på om dette ville fungere optimalt med Smarthub 1V1, så jeg valgte å benytte anledningen til å oppgradere til en 4G-router fra TP-Link.

Blir spennende å teste om dette fungerer stabilt når jeg får alle komponentene på plass.