Dusjer i kaldt vann etter at vi fikk futurehome :(

Opplever stadig at det ikke er nok varmtvann, selv om man er første som dusjer på morgen eller sent på kvelden lenge etter at noen andre har brukt vann. Vi er bare to voksne som bor i hus med stor varmtvannstank.

Ser i futurehome appen at den har “kuttet” strømmen til varmtvannstanken. Skrur den manuelt på, men den skrur seg av etter kort tid. Har endret til at varmtvann alltid skal stå på, men den skrur det fortsatt av. Ingenting annet som trekker strøm, likevel skal den spare på varmtvannstanken.

Håper det er noen som vet hvordan man kan fikse dette. Er ikke noe teknisk av meg, ble tilbudt futurehome av elektriker og ble fortalt at det var plug and play - og har bare hatt problemer med det. Masse feilmeldinger på telefonen med at smarthub slår seg av og på.

Setter pris på om noen kan hjelpe!

1 Like

Velkimmen til forumet! :blush:
Har ikke vvb i fh selv, men et par ting du kan sjekke er:

  • Har du strømkontroll-pakken?
    Hvis ja, er Strømkontroll aktivert i app? (Energi → lyn øverst i høyre hjørne)
  • Hva er energibruk grenseverdi innstilt på?
    Om denne er for lav prøver FH å redusere bruken din ved å skru av laster den har styring på, f.eks VVB. Om denne står for lavt vil VVB alltid bli skrudd av og ikke få tid til oppvarming.

Strømkontroll bruker også de 12 billigste timene til å varme opp vvb, så om grensa er høy nok bør den ha tid nok til å produsere nok varmt vann.

Om du ikke har strømkontroll er jeg litt mer usikker på hva det kan være :sweat_smile:

I forhold til hub som er offline/online, er det noe systematik eller er det helt tilfeldig?

Tusen takk for svar!

Vi har strømkontroll. Sjekka lynet inne på energi nå - står at det er manglende HAN sensor?



På energibruk så ser jeg at varmtvannstanken var på igår fra 18-24, og deretter av hele natten til nå… lite varmtvann når vi dusjet nå.

Hvor kan jeg øke grensen på energibruk i fh?

Hvilken type HAN sensor har du?
Strømkontroll støtter kun FH HAN gen2 :sweat_smile:

Ser også ut som at det er dårlig med signal fra HAN i perioder?
Om du har FH HAN gen2 så skal du kunne regulere når du trykker på lynet, som her:

VVB, vises den under apparat i enegi-visningen? Er jo rart om den har skrudd av i natt, siden prisen var lav. Mulig at den var varm nok rundt midnatt og dermed ikke har varmet mer?

Hvis du får opp manglende “HAN-sensor” nåt du går på “lynet”, så har du ikke tilgang til strømkontroll funksjonen. Hva slags automasjoner har du laget? Alle automasjoner på effekt vil gi deg store utfordringer, for forbindelsen til HAN-sensoren du har er elendig.

Har ikke laget noen automasjoner… ?

Fått beskjed om å restarte/oppdatere han sensor fra dere for en stund tilbake… kanskje jeg ikke klart å koble den til på nytt.

man. 25. des. 2023 kl. 13:48 skrev Marius Fliid Stensrød via Futurehome <notifications@futurehome.discoursemail.com>:

Kjøpte du futurehome som pakke fra elektrikeren? Da er det vel gen 2 som følger med?

Dog enig at det ser ut til at dekning er dårlig, langt fra hub til måler?

Litt resonnering fra min side her: Hvis du ser på skjermbildene, så rapporterte HAN-sensor verdiene for time 8. Så lenge HAN-sensor Gen.2 er inkludert som enhet i HUB, så trodde jeg man fikk tilgang til Strømkontroll, uavhengig om det er dekningsproblemer eller ikke. Men om det er FW oppdateringen som har sjært seg, så vil vel ikke Strømkontroll funksjonen være tilgjengelig.

@MLN , sjekk om HAN-sensor trenger FW oppdatering, men før det, få avlesningene stabile. Inkluder noe som går på ZigBee og fast spenning (en smartplugg er populært valg) imellom HUB og HAN-sensor. Kanskje du må ha flere enn èn.

Sant, det kan nok stemme ja, så lurt å få stabilisert signal med en plugg eller fler, avhengig av avstand og materialle i vegg/tak :+1:

1 Like

Ja, kjøpte den som pakke fra elektriker…

Tusen takk får gode råd, da må vi kanskje få sjekket opp signalene.

Han sensoren er på samme rom som varmtvannstanken, men det er er stykke til HUb som står ved ruteren. Kan det være årsaken?

1 Like

Ja, det kan være årsaken. Er nok ett behov for flere routere imellom HAN-sensor/VVB og HUB. Sjekk også om det er behov for oppdatering av HAN-sensor (om det er Futurehome HAN Gen.2 du har)

Når du ser på Energiforbruk diagrammene, så er den stiplete linjen HAN-sensor. Den skal aldri være helt i bunn.

1 Like

Hvis du nylig har kjøpt en pakke av elektrikeren, skal du ha de riktige enhetene. Jeg ville tatt en telefon til support, slik at du får tatt en liten gjennomgang :+1:

2 Likes