Håper jeg kan få noen gode råd her da vi har kjøpt ny bolig hvor Futurehome blir grunnpilaren i huset. Er i siste innspurt med elektriker om akkurat hvordan ting skal se ut og bygges opp. Tar gjerne imot konkret veiledning ifra Futurehome kyndige personer ala Futurehome Anders og selvsagt andre med erfaringer fra Futurhome systemene.
Ønsker naturlig nok et stabilt system ovenfor alt annet men vær så snill å hold diskusjonen til Futurehome. Jeg har ikke tenkt å fikle i timesvis med blant annet Home Assistant.
Så langt har jeg med elektriker sagt at vi ønsker alt av enheter på fast strøm (termostater, dimmere, brytere, osv…) og styring av følgende:
-
Varmekabler (alle rom får varmekabler i hele huset). Hvilke termostater anbefales, driftssikre og brukervennlige? Antar Zigbee protokoll er best siden termostater vel fungerer som repeatere for HAN enheten koblet i sikringsskapet?
-
Varmtvannsbereder, må man, eller er det anbefalt å kjøpe en smart VVB? Blir det dobbelt opp med relét i Strømkontroll pakken? Trenger litt utdypning her.
-
Elbil lader, ser for meg Zaptech eller Futurehome Charge. Hva skjer med Charge laderen om Futurehome en dag plutselig hadde la oss si gått konkurs?
-
Røykvarslere, også på fast strøm seriekoblet i nesten alle rom, hvilken type anbefales?
-
Alle rom får downlights i form av LED spotter med forskjellige antall soner.
-
Elektriker tipset om å koble balansert ventilasjonsskapet på kablet nettverk for å smartstyre denne også. Her trenger jeg konkrete tips til hva som passer med Futurehome.
-
Eneste rommet i huset som ikke får varmekabler er utvendig bod (vegg i vegg med hovedhus). Her har elektriker satt opp forslag om Glamox panelovn da jeg personlig har dårlig erfaringer med Mill og styring av disse. Hva er konkrete råd på panelovn, noen som fungerer med Futurehome?
-
Tenkte innfelte Bowers & Wilkins høyttalere i himlingen på badet som drives av en Sonos amp. Noe å tenke på her? Eventuelt tar jeg imot andre anbefalinger til lyd på badet.
-
Ringeklokke har jeg sagt at vi også ønsker på strøm men har ikke tenkt noe lengre enn det. Noe poeng i videoringeklokke? Blir vel mer nice to have tenker jeg.
-
Utelys skal kunne gå av og på ved soloppgang- og nedgang.
-
Vi legger nok opp til fremtidig varmepumpe mens vi nå bygger huset, kjekt om denne også kan styres, hva må tenkes på.
-
Utvendige screens og markiser er også noe vi vurderer etter innflytning. Kan dette styres ifra Futurehome?
-
Nattlys i trappeoppgangen innfelt i veggen (skal visstnok styres av Plejd piller).
-
Ønsker nok en Yale Doorman eller annen smartlås etterhvert. Hva anbefales og støttes sømløst og stabilt med Futurehome? Fortsatt V2N som er det beste valget?
På forhånd takk!
Stabilitet i fokus og noe som er klart og “good to go” ifra elektrikers side når vi flytter. Så riktige komponenter antar jeg er alfa omega her.
Fortalte også elektriker at huset bør fungere selv om smarthub-en mister strøm eller går i stykker.