Nytt hus med Futurehome som grunnpilar

Håper jeg kan få noen gode råd her da vi har kjøpt ny bolig hvor Futurehome blir grunnpilaren i huset. Er i siste innspurt med elektriker om akkurat hvordan ting skal se ut og bygges opp. Tar gjerne imot konkret veiledning ifra Futurehome kyndige personer ala Futurehome Anders og selvsagt andre med erfaringer fra Futurhome systemene.

Ønsker naturlig nok et stabilt system ovenfor alt annet men vær så snill å hold diskusjonen til Futurehome. Jeg har ikke tenkt å fikle i timesvis med blant annet Home Assistant.

Så langt har jeg med elektriker sagt at vi ønsker alt av enheter på fast strøm (termostater, dimmere, brytere, osv…) og styring av følgende:

1. Varmekabler (alle rom får varmekabler i hele huset). Hvilke termostater anbefales, driftssikre og brukervennlige? Antar Zigbee protokoll er best siden termostater vel fungerer som repeatere for HAN enheten koblet i sikringsskapet?

2. Varmtvannsbereder, må man, eller er det anbefalt å kjøpe en smart VVB? Blir det dobbelt opp med relét i Strømkontroll pakken? Trenger litt utdypning her.

3. Elbil lader, ser for meg Zaptech eller Futurehome Charge. Hva skjer med Charge laderen om Futurehome en dag plutselig hadde la oss si gått konkurs?

4. Røykvarslere, også på fast strøm seriekoblet i nesten alle rom, hvilken type anbefales?

5. Alle rom får downlights i form av LED spotter med forskjellige antall soner.

6. Elektriker tipset om å koble balansert ventilasjonsskapet på kablet nettverk for å smartstyre denne også. Her trenger jeg konkrete tips til hva som passer med Futurehome.

7. Eneste rommet i huset som ikke får varmekabler er utvendig bod (vegg i vegg med hovedhus). Her har elektriker satt opp forslag om Glamox panelovn da jeg personlig har dårlig erfaringer med Mill og styring av disse. Hva er konkrete råd på panelovn, noen som fungerer med Futurehome?

8. Tenkte innfelte Bowers & Wilkins høyttalere i himlingen på badet som drives av en Sonos amp. Noe å tenke på her? Eventuelt tar jeg imot andre anbefalinger til lyd på badet.

9. Ringeklokke har jeg sagt at vi også ønsker på strøm men har ikke tenkt noe lengre enn det. Noe poeng i videoringeklokke? Blir vel mer nice to have tenker jeg.

10. Utelys skal kunne gå av og på ved soloppgang- og nedgang.

11. Vi legger nok opp til fremtidig varmepumpe mens vi nå bygger huset, kjekt om denne også kan styres, hva må tenkes på.

12. Utvendige screens og markiser er også noe vi vurderer etter innflytning. Kan dette styres ifra Futurehome?

13. Nattlys i trappeoppgangen innfelt i veggen (skal visstnok styres av Plejd piller).

14. Ønsker nok en Yale Doorman eller annen smartlås etterhvert. Hva anbefales og støttes sømløst og stabilt med Futurehome? Fortsatt V2N som er det beste valget?

På forhånd takk!
Stabilitet i fokus og noe som er klart og “good to go” ifra elektrikers side når vi flytter. Så riktige komponenter antar jeg er alfa omega her.

Fortalte også elektriker at huset bør fungere selv om smarthub-en mister strøm eller går i stykker.

Har satt opp hus, hytta og hus til dama med FH+flere duppeditter i det siste.

Har ikke inntrykk av at alt er så himla “stabilt” og det kreves regelmessig å utføre handlinger i FH-appen. :smiley:

Har hatt gammel versjon av FH-termostater. Disse datt av bestandig. Nå er alt bytta til namron zigbee 16A fra Elektroimportøren. Foreløpig er det bare 1stk av ca 30 som detter av.

For styring av lys brukes det microdim zb250-dimmere. Disse detter ikke av, men lyset blinker her og der av og til. Det er også montert sekundære brytere med kabel på fornuftige steder. Alt av lyset kan styres uten hub.

Det er også en del Philips-hue greier. Men Hue-huben kunne integreres opp mot FH i bare ett av husene. FH-støtte har en åpen sak og sier at det er feil i integrasjonen med Hue, men har ikke ressurser til å fikse det. Kunne kanskje prøvd å bytte Hue-hub hos elektroimportøren, men gidder ikke.

Så lyset styres direkte fra FH, selv om jeg skulle helst brukt Hue-appen.

I tillegg bruker jeg et par trådløse smarte brytere fra namron på soverommet og ved inngangen for å slå av og på ALT av lyset. :smiley: Svært behagelig funksjon.

Elbillader av easee. Denne detter av etter hver oppdatering, må bestandig skrive inn passord på nytt. Fungerer ellers.

Nimly smartlåser. Var en del feil på kommunikasjonsmodulen, fikk flere brev fra nimly. Foreløpig bare 2 av 4 styres stabilt fra appen, 2 stk detter konstant av uten at nimly finner ut hvorfor. Hypotesen er svak zigbee-signal. Selve låsen fungerer.

Så helt uproblematisk er disse smarte greier ikke – og jeg driver med alt smart selv (og er dataingeniør), elektrikeren bare kobler opp kabler. Skulle jeg betale ham for alle timer som jeg har brukt selv på dette, ville jeg gått konkurs.

Fordelen er nok at strømregninga gikk kraftig ned etter at FH er tatt i bruk. Og veldig behagelige automasjoner av typen ring hytta varm og styre lyset i hele boligen uten å gå opp/ned trapper.

Min erfaring så langt er ikke veldig bra med Future Home, men jeg har fått ting til å fungere sånn noenlunde. Har generelt inntrykk av at integrasjon av enheter er en ustabil affære, og at det bare er deler av funksjonaliteten i enhetene som integreres. I tillegg er tjenestene begrenset. De har kanskje de viktigste konseptene i sin portefølje, men konseptene kan bare anvendes på et fåtall enheter, og med den raten ting utvikles så kan vi se lenge etter et godt anvendelig system. F.eks så har de konseptet “strømkontroll”, men det fungerer på så få enheter at for min del får jeg ikke utnyttet det i det hele tatt. Ikke på Aeotec bryter tilknyttet VVB, ikke på smart termostat for gulvvarme, ikke på Adax smart panelovner. Det kan ikke en gang brukes med Futurehomes egen HAN-sensor (første generasjon), og begrensninga i antall enheter det kan brukes mot er fortsatt like ille med siste generasjon HAN. Om du bygger fra scratch med disse tingene i bakhodet kan du kanskje få ting til å fungere ved å bruke de riktige komponentene - jeg vet ikke.

1. Jeg har en Heatit Z-TRM3 på et soverom. Har hatt noe bugs med den, men tror den stort sett fungerer som den skal. Jeg har tenkt på å bytte til denne typen for alle varmekabler (bad og kjeller), men så lenge jeg ikke får brukt det mot strømkontroll, så lar jeg det være - lite gevinst om jeg ikke får brukt det mot strømkontroll. (Det går sikkert an å lage logikk for dette selv, men det har jeg ikke tid til på noen år…)
  2. Jeg har en Aeotec-bryter på min (gamle) VVB. Praktisk for manuell styring og enkle automasjoner, men fungerer altså ikke med Strømkontroll.
  3. Har Futurehome sine egne varslere - rent batteridrevne (må ha batteri i de som er tilkoblet strøm også). 7 stykker, som alle er sammenkoblet. Fungerer fint. Noen feilindikasjoner i appen av og til, men tror det stort sett har vært bugs som ikke påvirker varslingsfunksjonen.
  4. Jeg har mye Philips Hue belysning. Kan ikke anbefale å styre Philips Hue via FH - jeg bruker utelukkende Hue til dette. FH greier ikke å håndtere funksjonene og føkker den minste ting til. Det har vært flere tilfeller hvor FH kludrer med belysning som har vært integrert, selv om jeg ikke styrer lyset fra FH. F.eks. at den overstyrer dimmenivå på belysning som styres av bevegelsessensorer, slik at lyset dimmes helt ned når bevegelse registreres. Har måttet inn i Thingsplex for å tvangsslette enheter en del ganger (men de kommer inn igjen automatisk av og til så lenge Hue-integrasjonen er aktivert, og jeg trenger den til andre formål). Hue fungerer imidlertid utmerket.
  5. Kjenner ikke til at FH har integrasjon for dette med noen. Jeg skifta ganske nylig anlegget mitt til Swegon Casa med integrert smart styring. Dette kan ikke integreres i FH, men det styrer seg stort sett selv med temperatursensorer, fuktsensor og en sånn partikkelsensor av noe slag. Det eneste jeg savner er en logikk for å styre “Summer night cooling”-funksjonen
  6. Jeg har fem Adax Wifi panelovner. Disse har integrasjon mot FH. Det var lenge problem med integrasjonen “slo seg av” slik at styringa opphørte, men dette er fikset. Som nevnt så er ikke all funksjonalitet integrert, ovnene kan f.eks. ikke slås av i FH, men det er svært sjeldent jeg er inne i Adax for å styre. Fungerer ikke med Strømkontroll da…
  7. Har Philips Hue til dette, fungerer strålende!
  8. Har ei gammel pumpe som jeg styrer via FH med en dings fra Sensibo. Fungerer fint, likt som for Adax-ovnene hva angår funksjonalitet.
  9. Har seks screens som jeg styrer i FH med Fibaro Roller shutter3. Her har jeg brukt tid på å lage logikken selv i Thingsplex og har hatt mye problemer. Det fungerer imidlertid nå, selv om jeg tror det er litt bugs i koden. Har styring etter lysstyrke målt utvendig med Philips Hue outdoor sensor (derfor jeg må ha Hue integrasjonen), og har laget meg det meste av den logikken jeg ønsker. Går av seg selv i laaaange perioder nå, men er glad for at vi fikk hardwire’a brytere som også kan styre screensa med.
  10. Har mye nattlysfunksjonalitet u huset som styres med Philips hue og vevegelses sensorer (også fra Philips Hue). Gungerer utmerket!
  11. Vi har Danalock. Denne fungerer ganske bra.

Ja, det er nok viktig å ikke gjøre seg for avhengig av hub, logikk og smartstyring. Det vil feile.

Ikke akkurat oppløftende disse tilbakemeldingene…

Lurer på om jeg dropper smarthus og heller går for rele i sikringsskapet som styrer utelys, en smart VVB som styrer seg selv. Zaptec lader for manuelle innstillinger (vet ikke om Zaptec har innebygd smart funksjoner.

Så kort fortalt trenger jeg da noe for å styre termostatene. Det er egentlig eneste behov.

Hmm. Jeg har en del styring av termostater, lys og røykvarslere. Kjenner meg ikke helt igjen og alt som er kobla til er hvertfall stabilt.

Har også kobla mot Google Home og snakker til den for å slå lys av og på.

Jeg er hvertfall fornøyd, tenkte nå å prøve meg på strømkontroll

Det finnes andre smarthusleverandører.