Hei,
Jeg flyttet inn i ny bolig og har 2 mål:
- Bli kvitt sikkerhetssystemet her ettersom det er for dyr månedlig kostnad
- Styre smarthuset uten å måtte bruke 50 apper fra 50 forskjellige leverandører
Jeg har noen devices fra før, og satt derfor opp homeassistant, kjøpte noen fine aqara sensorer og var utrolig fornøyd med fremgangen.
Deretter ble jeg anbefalt futurehome av elektriker som satte inn nye led spotter, og futurehome dimmere. Jeg forsøkte å få inn disse dimmerne i zigbee2mqtt, men det fungerte ikke. Jeg fikk til å inkludere dem, men de taklet bare 1 kommando før de trengte lang tenketid og ble lite responsive.
Jeg ser deretter at en av dere hadde laget en homeassistant integrasjon som jeg syns er veldig kult, så jeg valgte da å kjøpe deres smarthub II. Det tok LANG tid å få paired alle dimmerne. Jeg måtte factory resette dimmerne i gjennomsnitt 15 ganger før de ble paired, men da fungerte de. Flott.
Jeg kobler opp til futurehome hubben med integrasjonen og det funker fint. Men deretter fungerte det ikke å skru av og på lysene i verken homeassistant eller appen. Helt krise. Så jeg restartet hubben, og ting gikk på skinner igjen. Bortsett fra: Hubben skifter MAC-adresse hver gang den restarter??? Dette brekker integrasjonen. Ser ut som dette har vært et issue lenge, uten at det har blitt fikset.
Jeg ønsker ikke å vendor-låse meg fullstendig, men ettersom dere har en brannalarm og en billader jeg kunne kjøpt i fremtiden var jeg veldig interessert i økosystemet deres. Men jeg har hatt så mange issues nå at jeg lurer på to ting:
- Hvorfor fungerer ikke dimmerne deres som vanlige zigbee devices? Hvorfor fungerer de bare med deres hub? Er det meningen?
- Er det noe måte jeg ikke ser der futurehome passer for meg? Jeg har slått meg til ro med at det er ok for meg å bruke deres hub, men jeg ønsker å integrere med homeassistant uten at det brekker hele tiden. Dere har ikke nærheten av featuresettet som finnes i homeassistant, og jeg trenger de featuresene.
Kan dere overbevise meg om at futurehome er for meg?