Futurehome - vurderer

Hei,

Har nettopp kjøpt meg ny bolig og har tidligere brukt en god blanding av dingser. IKEA, Phillips, Fibaro og Homey <3

Tenkte at nå har jeg muligheten til å rydde og standardisere litt.

Trenger:
6 nye dimmere (må bytte dimmer og innmat)
1-2 lysbrytere
Termostat (varmekabler)
Enten smarteplugger eller 3 nye smarte panelovner
2 vann sensorer
Styring til en markise
—noen måte å styre når det er sol?
5 røykvarslere
Eventuelt smart plugger for utendørs varme ?

Ville dere gått for futurehome i dag, etter å ha vært kunde?

Noen tips til hva jeg burde kjøpe inn?

Bruker IKEA sine pærer for barna, de liker fargene, og de krangler med Google Home og vil fortsette med dette…

Bor i Asker, sånn i tilfelle noen kan anbefale elektrikker i samme slengen :slight_smile:

Gratulerer med huskjøpet!

Jeg er generelt fornøyd med Futurehome. Jeg opplever den som stabil. Liker grensesnittet. Samtidig skal jeg innrømme at det er ting å plukke på, men gresset er ikke grønnere på andre siden…

Styring av persienner har jeg ingen erfaring på og bor på andre siden av Oslo med tanke på elektriker.

Lykke til!

Vil du ha noe som fungerer rett ut av boksen, støtter relativt mye og du ikke skal gjøre noe særlig custom så er FH bra.
Ønsker du derimot å skreddersy enheter, automasjoner og UI så syntes jeg du skal velge noe annet enn FH, feks Homey eller Home Assistant.

Jeg hadde FH lenge hjemme, men syntes det skjer altfor lite og treg produktutvikling og at det er for mange begrensninger ifht hva man kan gjøre. Jeg har derfor satt opp HA, det krever selvsagt mye mer av meg, men jeg får også mye mer i retur.
Jeg har fortsatt FH på hytta og det fungerer, men det er desverre mye som taler imot å anbefale FH for meg.

Er ikke redd for verken HA eller Homey og kjenner meg selv rett blir det fort den ene eller begge i tillegg. Har et rack med 3x Raspberry PIs kan kjøre HA i cluster :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Kikket på roadmap, åpne saker og kommunikasjonen der. Spesielt denne som peker på inne og ute temperetur som danner grunnlag for snitt temp på Home screen virker rart at ikke er løst.

Første prioritet her er uansett å få kontroll over dimmere da dagens lys flimrer, samt termostater. Tror det dekker elektrikker sine oppgaver.

Et siste spørsmål, hvordan håndterer dere FW oppdateringer på dingser fra ulike leverandører. Ser at IKEA Home hub tar IKEA og Philips tar Philips, litt masete. ?

Takk for innspill og refleksjoner :grin:

Jeg har litt blanding av leverandører. Det som er Hue kjører jeg gjennom Hue sin hub, så de er oppdatert automatisk.

For Ikea og Aquara, jeg har begge hubber men bruker de kun til å oppdatere firmware før jeg installere dem som vanlig zigbee i FH. Så langt har jeg ikke hatt behov til å oppdatere dem etterpå, og kommer ikke til å gjør det så lenge de fungere normalt.

Jeg har litt Heatit, Namron, og snart Aeotec, men oppdatere dem ikke (muligens kjøper en brukt Aeotec hub fra Finn om jeg trenger å oppdatere firmware på din ene rele jeg kjøper.