Styr unna

Har nå brukt Futurehome en stund, og konkusjonen er: Styr unna hvis varmt vann er viktig i ditt hjem!!! Er strømsparing viktigere enn å ha varmt vann i dusjen er sikkert dette et ok produkt.

Opplever flere ganger i måneden at det enten kaldt vann i dusjen uten at det er brukt varmt vann de siste timene. I morges sto jeg opp kl 7, og skulle dusj. Det ble en dusj i kaldt vann. Det er nok steømstyringen som gjør dette fordi det har vært dyr strøm sammenhengende i natt, og da slår Futurehome av varmtvannsberederen.

At det ikke finnes en funksjon som er litt mer intelligent, er ubegripelig. Hvis prisvariansjonen gjennom ett døgn er eksempelvis 30 øre fra topp til bunn, klarer jeg ikke se det økonomiske i å la all energien forsvinne ut i intet for så å varme opp 200l vann med en snittpris som er 10-20 øre lavere.

Tulleprodukt, enkelt og greit.

1 Like

Tenker du har noe bug i oppsettet ditt jeg, jeg har styrt varmtvannsbereder og alt annet i flere år uten noe som helst problemer.

2 Likes

Nei, har vært i kontakt med kundeservice Futurehome flere ganger. De har oppdatert og oppdatert. Forklaringen fra Futurehome er at i strømstyringen, så vil varmtvannsberederen være avslått i de 12 dyreste timene i døgnet. Det vil si, mange dyre timer etter hverandre er lik kaldt vann. Dette er altså «smart» strømstyring. Dette kan selvsagt løses med programoppdateringer, men dette har ikke Futurehome greid å løse denne vinteren ihvertfall.

Du kan lage egen automasjon som i stedet kjører på 30% av strømpris… problem løst

2 Likes

Takk, skal teste det. Men poenget står seg likevel. Hva er poenget fra Futurehome med å lage en automatikk/strømstyring som fungerer så dårlig at man må «programmere» selv for å få det til å fungere??

De har lagd flere muligheter. Jeg har godt med kapasitet hjemme og velger å bruke strømkontroll - jeg har aldri hatt kaldt vann pga strømkontroll. På hytte kun 120l og bruker ingenting. Man må selv velge hvilken metode man vil ta i bruk.

Veldig enig her, vi har bare hatt FutureHome et par måneder, men angrer allerede. Appen er utrolig forvirrende, jeg forstår ikke hvordan jeg stiller inn slik at varmtvannstanken kjører uavhengig av strømpris - noe den tydeligvis må for vi har hatt iskaldt vann i et døgn nå - og hva er da problemet med “smarte” løsninger… Dette er bare stress og irritasjon, overhodet ikke verdt de få kronene man eventuelt sparer på strømregningen.

Jeg er fornøyd med mye med Futurehome, men skal si meg enig akkurat her. Jeg leier ut hytter og har nylig byttet VVB til Høiax Connected for å spare strøm. Jeg koblet dem til Futurehome og aktiverte StrømKontroll, men da opplevde gjestene ofte at vannet var kaldt. Futurehome-styringa følger ikke innstillingene for bl.a. minimum restvarme i Høiax sin myUplink-app, den følger bare slavisk strømprisene. Dyr strømpris = ingen oppvarming, selv om det er kun 5 grader i tanken. Frem til en bedre løsning er på plass har jeg fjernet koblingen til Futurehome, og styrer det direkte i myUplink-appen, som også følger strømpris, men varmer opp ved behov selv om prisen er høy. Etter det har ikke gjestene klaget mer.

Jeg håper Futurehome får til en bedre integrering i fremtiden :v:t3:

Høiax kjører du på spotpris, frå høiax appen, då har du fu kajonen i tanken som passer på at du alltid har restvarme. Når ikkje fh kan regulere effekt eller slå på den moduse. So bli i integrasjonen kunn ei vianing i fh får min del

1 Like

Så man kan altså beholde integreringen mot FH, men endre til / bruke Spotpris-modus i myUplink-appen? Det var jeg ikke klar over. Da skal jeg prøve det. Da får man iallfall lest av verdier osv. i FH :+1:t3:

Jeg gjør noe ligende med billading (Easee). Jeg bruker Vibb til billading og skrur av kun prisstyring i FH.

Effektgrense og lastbalansering lar jeg stå på i FH. Om effektsgrense er i fare FH skrur av billading. De (FH og Vibb) “krangler” litt noen ganger og skrur av og på med noen minutters mellomrom, men jeg har ikke gått over effektsgrensen så langt. En gang var batteri ladet kun til 95%.

Men jeg må si det er ikke så mye å spare som jeg trodde. Vibb sin er som jeg ønsket - snakker med bilen så den vet hvor mye å lade, tar hensyn til nettleie, statsstøtte, osv, lader kun de billigste timene før avreise. Vibb statistikk viser jeg har spart 30 NOK i November - en gjennomsnitt av 3 NOK per ladeøkt - omtrent 11% av totall kostnad for strøm til lading. Men - om jeg går over på effektsgrense har jeg tapt penger ved å bruke Vibb, men forløpig går det bra.

1 Like