Sensative strips mister kontakt

Jeg sliter med ustabil kontakt mellom 2 av mine Sensative Z-wave temperatur++ målere og smarthub etter programvare oppdatering i smarthub i jan/feb. Målerne mister nå til stadighet kontakt, etter å ha fungert helt utmerket i 3-4 år.

Kommer de tilbake, ellers må du reconnect?

Mine zwave er ok, men jeg har en zigbee lekasjesensor som faller ut et par ganger per dag.

Jeg så en kommentar at muligens interval er satt for kort for når den rapporterer signalfeil.

Jeg har satt opp en flow som spør om status hver time, og da har det «fikset» det for meg. Den kommer tilbake uansett, men jeg «liker ikke» utropstegn….

Jeg må reconnecte og det funker heller ikke alltid.

Det høres mer ut som signalproblem. Jeg lest den siste oppdatering skal rapportere problemmer raskere. Er det lagt til andre strømdrevet zwave enheter?

Jeg har 15-16 øvrige Z-wave enheter og det er ikke problemer med noen andre. 4 av dem er på batteri, de øvrige er på strøm. Det ser nok ut som signal problem og det er merkelig at dette skjer med enheter som er mellom 1 og 3 meter fra smarthub.

Har du prøvd å ta strømmen på hubben i noen minutter? Har hjelpet meg med zigbee før (har vært heldig med zwave).

Secure inclusion problematikken er vanligvis treghet, så tviler det er det.

For se om andre har tanker når de våkner. :slight_smile:

Jeg skal prøve å ta strømmen, tror ikke det er gjort etter oppdateringen.

Det ble ikke bedre med omstart. Jeg sjekket også med å rulle tilbake til tidligere programvare i smarthuben og da var det helt ok kontakt med enhetene. Problemet ligger nok i siste programvare i huben.

1 Like

Hei!
I den siste appoppdateringen introduserte vi en ny visning av signalfeil i appen. Jeg har en mistanke her om at “signalfeilen” har vært der hele tiden, men at du ikke har blitt bevisst på det. Når jeg sier “signalfeil” med hermetegn er det fordi Sensative strips er ekstremt batterigjerrige. Mye av grunnen til dette er hyppigheten av rapporter den sender til huben. Om den ikke merker en vesentlig forskjell i temp, en lekkasje eller at dør-sensoren registrerer åpning/lukking, vil den ikke sende melding til hub. Hvis det går for lang tid mellom meldingene, vil huben si at enheten har signalfeil, selv om det i realiteten bare er en stund siden enheten meldte inn sist.

Det må dere ta høyde for i programvaren til huben.

Om det er sensitive strips comfort, du kan forandre rapporterings hyppighet med parameter 3. muligens det hjelper.

Du kan også sende en status oppdatering til den gjennom thingsplex. Jeg gjør det til en lekasjesensor som sjelden rapporter til hubben.

Men at du kan ikke reconnect tyder på signal problemmer……

Jeg er jo for så vidt enig i det. Det var mer en opplysning om hva som foregår.
Jeg melder det inn til utviklerne uansett :+1:
Forresten så trenger det ikke å være et signalproblem om reconnect ikke funker. Stripen må være våken for å kunne reconnecte, noe den svært sjeldent er (hovedårsaken til problemstillingen).

2 Likes

Det ligger nok i det du beskriver, de viser feil når det går lang tid mellom hver gang de connecter - vi får se om det kommer en fix på det.