Styring av elbil-lading

Hei,

Leste nettopp en artikkel på tur.no, hvor FH sier det snart kommer støtte for Easee elbil-lader og noen elbiler direkte: “I tillegg planlegger vi integrasjon av ulike elbiler direkte, uten å gå via laderen, sier Okkenhaug.”

@espen kan dere si noe om hvilke biler som vil bli støttet direkte, og når dere ser for dere at dette vil komme ut?

Link til artikkelen: Ny nettleie: Hvordan styre effektforbruket?  - Tu.no

Hei Marius,

Hyggelig at du fikk med deg artikkelen i TU. Vi har mange spennende og viktige ambisjoner for smart energistyring over det kommende året. Integrasjon av elbil direkte faller under dette, men vi har ikke kommet dit at vi kan annonsere noe rundt lanseringstidspunkt. På generell basis ønsker vi å integrere alle biltyper som tilbyr støtte for dette, med utgangspunkt i de mest utbredte merkene først.

1 Like

Er det kommet noe lengre i dette mon tro?

Hei!
Det er foreløpig Easee, Zaptec og Defa som er kompatible, og vi har pr. nå ingen direkteintegrasjon mot biler, kun ladere. Grunnen er rett og slett omprioriteringer, og jeg er usikker på hvordan dette ligger an.

Ble litt bortskjemt den gang jeg varTIBBER-kunde, der mine Zaptecladere fikk regulert ned ladeeffekt dersom total effekuttak nærmet seg innstilt grense.
I FH blir de jo bare slått helt av om strømstyring er aktivert.
Ligger det noenlunde nærme å få en slik funksjon i FH?

2 Likes

Dette er jeg faktisk usikker på. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre integrasjonene våre, men akkurat her har jeg lite info. Jeg skal undersøkte og forhåpentligvis kunne gi deg et godt svar litt senere.

Noe nytt om Tesla integrering? Spesielt nå som Easee ladere henger litt i lufta.

Hei!
Ut ifra det jeg vet om prioriteringene står ikke Tesla-integrasjon veldig høyt dessverre. Vi får dekket veldig mange flere ved å integrere laderne kontra bilene. Det er jo veldig spennende å se hva som skjer med Easee, så jeg skjønner godt hvor spørsmålet ditt kommer fra.

Hei

Forståelig det da men alikevel merkelig svar i og med at dette er det mest utbredte merket pr i dag.

Mvh / Best Regards
Amer Kovac

2 Likes

Intergrering mot Tesla hadde vært meget hyggelig for oss med «dumme» veggladere. Ikke bærekraftig å kjøpe ny vegglader når man har en som ellers virker.