Switch for 3-fase VVB

Hei,

Jeg har en dobbelmantlet bereder.
Øvre delen (3 kw system for dusj) styres av 1-fase kurs. Her installert elektrikeren et par måned siden en 16A Futurehome rele.

Nedre delen (9kw system for gulv varmen) styres av 3-fase kurs. Nå ønsker jeg å installere en rele her og. Selv elektrikeren vet ikkje hva slags produkt best passer her. Jeg leste litt og lurer på om hvis dette produkt kan installeres. Aeotec Heavy Duty Bryterrelé 40A | Eldirekte

Ellers kjenner dere noen andre produkt som passer for 9kw 3-fase system? Tusen takk på forhånd.

Hej.
Jag har byygt in en 3-fas kontaktor tillsammans med en Zwave-modul i en kapsling.
Har detta för att kunna styra bastuaggregatet som är 3-fas och 6kW.
Detta har fungerat alldeles utmärkt, och det känns som att det blir en robust lösning, eftersom det är en rejäl kontaktor som tar hand om den stora effekten.
Och så satte jag dit ett vred för att enkelt kunna styra allting helt manuellt.
Skulle detta kunna fungera för dig?

2 Likes

Hei. Veldig nytt og spennende ide. Skal snakke med elektrikeren om det kan gjøres enkelt. Tusen takk.

Hei!

Denne kan lese av 3-faser strømforbruk etc., og kan monteres med spesiell kontaktor på siden som den kan styre. Mener tronika.no har de, men får ikke opp nettsiden deres nå.
Hvis jeg husker rett, skal smart meter være støttet.
https://www.z-wave.com/shop-z-wave-smart-home-products/qubino-3-phase-smart-meter

Ja, jag har den till min styrning av elbilens laddbox.
Den fungerar bra med Futurehome, och jag har en kontaktor som styr alla tre faser för att få en robust från/till koppling.

Och då kan man se förbrukningen både i appen och i Thingsplex.

1 Like

Ser bra ut det der @Hannu :+1:
Styrer du kontaktoren fra noe smart? Jeg visste at man kunne bruke bicom-kontaktorer for å bli styrt via IR fra smart meter, men jeg oppdaget akkurat at det er jo også relestyring på klemme 15 og reléovervåking på klemme 16.

Styring via IR:

Styring via relekontakt:

Hej.
Ja, det som inte är med på bilden är det relä (en “puck”) som också är Zwave.
Jag tog bilden innnan jag var helt färdig med installationen.
Med den styr jag kontaktorn på/av.
Så jag använder inte Qubinomätarens inbyggda möjlighet, och jag vet inte om den fungerar med Futurehome?