Aeotec Heavy Duty switch - signalproblemer

Jeg har en Aeotec Heavy Duty Smart Switch som har vært koblet på FH i sikkert over et år. Uten problemer. Jeg oppdaget signalfeil i forrige uke. Dette kan ha oppstått tidligere.
Denne brukes til en VVB, stusset over at vannet var kaldere enn vanlig. Så oppdaget jeg tegnet ! under “apparater”. Ikke alltid apostrof er synlig. Når jeg prøver å sette Aeotec aktiv manuelt så dukker apostrof opp og under automasjoner så står det signalproblemer.
Det er helt tilfeldig om VVB er på eller ikke. Jeg må sjekke dette daglig og evt sette på manuelt.
Mener å huske det kom noen oppdateringer til FH samt til app i forrige uke eller uken før.
Kan en av disse oppdateringene forårake dette.
Aeotec skal ha 150 meter rekkevidde i friluft. Jeg har ca 6-7 meter.
Synd det ikke er noe signalstyrke visning på enhetene i FH

1 Like

Jeg har det samme rele på VVB. Har ikke signal problemmer.

Det var ikke oppdateringer på zwave selv forrige uke, men signalfeil rapportering viser problemer bedre (etter det jeg forstår). Siden den var stabil i lang tid før, om ingen andre har innspill det er verdt en call til support for å høre om de ser ellers vet noe.

Det er ikke en løsning, men jeg har en lekasjesensor som faller ut mye - jeg satt opp en automasjon i Thingsplex som spør etter status hvert 5. minut og holder den i livet. Det kan kanskje hjelpe her inntil du finner problemet - litt avhengig av hva problemet er.

1 Like

Har målt signalstyrke via Thingsplex. RSSI ligger på -80.
Har lest at det skal være et ustabilt område. Det stemmer i hvertfall her.
Har målt avstanden fra FH boks til Aeotec til 6 meter. Det er et etasjeskille og to vegger i mellom. Alt i treverk.
Har nå flyttet FH boksen til etasje under, så boksen står nå rett under der den sto før. Flyttet ned kun et etasjeskille.
Da sank RSSI til -57. Foreløbig har den ikke falt ut.
De andre enheter jeg har er Zigbee, og der er det ingen problemer til å nå igjennom to etasjeskille og en trevegg.
Jeg er ikke så trygg på om det ikke har kommet en z-wave oppdatering som har tulla det til med redusert rekkevidde. Aner ikke om det er mulig. :slight_smile:
Har ikke funnet noe i ThingsPlex der man kan måle signalstyrke på Zigbee.

Stemmed at det ikke er signalmåling i zigbee i FH systemet.

Jeg har blandet zigbee og zwave dimmere rund huset slik at jeg har et rimelig god nettverk. Om du ikke vil beholde hubben hvor den er nå, muligens det hjelper med repeatere eller utstyr som inkluderer repeater i etasjen hvor aeotec er.