Batteristatus - flyt for clear-poll?

Hei,
Jeg har 6 stk HeatIT Z-TEMP2 termostater og flere andre eneheter som er batteridrevet. Det er helt umulig å monitorere status på batterier og disse enhetene faller ut av systemet nesten uten varsel (1 dag er ikke nok, beklager!). Det går ikke an.

Jeg har lest topic her oppe, og har vært i kontakt med support av de fleste leverandører. Alle svarer at det er bare med poll funksjon som man kan få oppdatert batterinivåen.

Er det mulig å lage en automasjon i ThingsPlex som kjører en gang i måned / i uka for å “clear & poll” status på alle batteridrevet dingser så at deres batterinivå holdes oppdatert?

Er det mulig i det hele tatt?

På forhånd takk!

FH fikk det til med å få inn batteristatus med sin første app versjon (før Futurehome X). Fikk ALLTID byttet batteri før den var tom. Nå blir de, som du sier, bare “borte” uten noe form for beskjed.

Det samme gjaldt å kunne få frem faktisk innstilt parameter i appen. Det også fungerte tidligere. Jeg fatter ikke at det ikke bare fikses. Det er jo minst 5 år siden de fikk tilbakemelding om dette. At en ny app har mindre funksjoner enn den gamle fremstår i min verden rimelig merkelig, spesielt etter over 5 år.

Om du kjører en “poll” via app og ser i “message stream” i ThingsPlex, så burde det være mulig og kopiere over “payload” for å kjøre denne funksjonen når du måtte ønske.

Her er resultatene fra en poll operasjon:

Jeg tror at cmd.lvl.get.report er aksjon jeg trenger.

Og her er detaljer om resultatet:

Battery level

{
“serv”: “battery”,
“type”: “evt.lvl.report”,
“val_t”: “int”,
“val”: 30,
“props”: {},
“tags”: null,
“src”: “-”,
“ver”: “1”,
“uid”: “51b3fc18-3d59-4dea-bbfa-7ab9ddb30a0f”,
“topic”: “pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:battery/ad:70_0”
}

Og dette er flyten!

Det er bare èn av batteridrevet termostat. Jeg har 5 termostater som skal implementeres.

Dere kan endre kron expression etter ønske, jeg tror en gang i måned er nok, foreløpig.

Håper at det kan hjelpe andre!

Hei!
Ville bare legge til at du vil aldri komme til “true”/grønn på den if noden.
Siden du bruker cmd.lvl.get_report så sender den bare den meldingen (og venter ikke på svar).
Ville lagt til en til trigger som har topic til enhet osv likt som eksempelet du har over (evt.lvl.report), og matet den inn i if noden.

Da vil timetrigger triggeren sende melding som spør etter bat rapport, og den nye triggeren lytter på svar fra den enheten på battery servicen. Om det er lavere enn 20% så vil neste node kjøres (push varsling i dette eksempelet)

Tusen takk @espen. Jeg skal oppdatere flyt og pubblisere det snart