Dimming av lys

Finnes det noen veiledning/guide på hvordan sette opp enkel dimming opp eller ned av lys i Thingsplex (TP), som aktiveres av å holde knapp på lysbryter inne? Jeg finner mange temaer om dimming, men jeg har ikke det elementære under huden til å forstå hvor jeg skal begynne. Akkurat nå har jeg kun satt opp en scene-automasjon på “on” og “off” (i appen), og har forstått jeg må inn i TP for å sette opp dimming.

Setter stor pris på litt starthjelp:)

Hei

Var vel en post på dette tidligare. ikkje prøvd sjølv. Dimme med av/på knapper

Vil jo i teorien la seg gjere med å ha en trådløs zwave knapp som støtter holdefunksjon om det fins.
Kan sjå kva den sender når du trykker/holder den inne og sjå om du har nok pakker å trigge på.

Trigger for flow:
Kan bruke en vanlig futurehome mode switch som eksempel. når eg trykker inn home kan eg sjå i message stream kva som kjem av MQTT pakker.

kan finne dette igjen i trigger som er brukt i mode switch flowen. I ditt tilfelle vil eg tru bryteren må sende ivertfall 2 pakker underveis. når den har registrert at du holder knapp inne (for å starte flow) og når du slipper bryteren (for å stoppe flow). Fins sikkert trådløse brytere som har en slik holdefunksjon, men ikkje som eg kjenner til.

For mine dimmere Elko 316LED er det en out bin switch for av og på og out_lvl_switch for nivå. Nivå er en integer frå 1 til 254, der 1 er svakest lys og 254 er fullt lys. Vil tru andre dimmere er like på dette.

Blei litt nysgjerrig og testa litt på dette. Lar seg fint gjere å dimme kjappt i thingsplex, noko som bør gå an å bruke til dette. testa med delay mellom kjøringer ned til 100 millisekund og fungerte fint. Ved dimmeverdi senket med 10 for kvar kjøring brukte den ca 2,5 sekund for å dimme heilt ned.

Trenger 2 flows: en som leser verdi av dimmenivå ved endringer til en global variabel, og en som dimmer ned.

flow 1:

trigger:

lagre til variabel:

flow 2:
Dimmer gradvis ned. i mitt tilfelle bruker eg en virtuell knapp å teste med og trigget på den. Når det blir skrevet til dimmer vil en kjøring av flow 1 trigges og ny verdi på global variabel brukes for neste kjøring av loop i flow 2.

if:
VIKTIG: Få med en sjekk på at lysstatus må vere over et visst nivå for å ikkje lage en endless loop. er her flow blir avsluttet i dette tilfellet.

utregning, bestemmer neddimming for kvar kjøring. lagrer resultat til flow variabel.

skriver ny dimmeverdi:

ønsket delay mellom kvar køyring:

Så går det fint an å flette inn det som skal stoppe flowen på ønsket nivå, for eksempel MQTT telegram frå å slippe trykknappen, så kan den sette en global bool variabel og bruke den i if blokk i flow 2.

For referanse kan eg legge til flow eg bruker for kveldsdimming her i huset. Litt samme prisipp, men uten å bruke loop. Guide: kontrollert dimming av lys