Jeg har en dørsensor, og den ER i systemet, men jeg ser ikke meldinger eller et brukergrensesnitt for dem. Er det ikke mulig å vise dem ?
Jeg kunne tenkt meg en plakat som viste at en dør var åpen. (Ser det som en enkel måte å måle garasjedør)
Jeg har en dørsensor, og den ER i systemet, men jeg ser ikke meldinger eller et brukergrensesnitt for dem. Er det ikke mulig å vise dem ?
Jeg kunne tenkt meg en plakat som viste at en dør var åpen. (Ser det som en enkel måte å måle garasjedør)
Okay… har ikke den.
Tror jeg skal melde dørsensoren ut og inn av systemet og se om det dukker opp da. Får ta det etter at jeg har byttet batteri.
Om du har en dør/vindu/bevegelse sensor som har blitt registrert riktig, finner du Security på hjemmesiden (se bildet). Om et dør ellers vindu er åpen vil en del av ringene vises som i bildet.
Når du klikker på den, vises den andre bildet hvor du ser forskjellen i ikonen når dør er lukket ellers åpen.
Hvis du har lagt den inn i systemet, men ikke finner den i oversikten tipper jeg at den ikke har funksjon og/eller er lagt i rom. Gå inn på innstillinger → enheter → finn sensoren → innstillinger (her du endrer navn) → sørg for at den har funksjonalitet og er plassert i rom.
Okay.
Så jeg har funnet ut at den tydeligvis ikke er supportert.
(OT: min største kritikk av Futurehome er dette at den støtter såpass lite av Zwave: man kan ikke forvente at bare fordi det er Zwave, så er det støttet. Hvilket i utgangspunktet er hele poenget med Zwave og hva som skiller det fra Zigbee)
Så det er en Telldus Zwave dørsensor, og den kommer inn i Futurehome med :
Battery er eneste tjeneste alternativ, eller ser det “Ingenting”
I meldingskøen kommer meldingene :
{
“serv”: “sensor_contact”,
“type”: “evt.open.report”,
“val_t”: “bool”,
“val”: true,
“props”: {},
“tags”: null,
“src”: “-”,
“ver”: “1”,
“uid”: “…sensurert…”,
“topic”: “pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:sensor_contact/ad:25_0”
}
Er det noen ting her jeg kan kode som vil få det til å virke ? Kan jeg lage noe i Thingsplex som kan få dette til å fremstå som en dør? Eller MÅ dette mappes inn av Futurehome?
Hm, det ser jo ut på meldingen som kommer at det burde gå an å tolke meldingen.
Dessverre er det ikke noe du kan programmere selv, da dette ligger i z-wave adapteren.
Okay, her er combo supportspørsmål/dev-evaluering/feature request :
Denne kommer inn og leverer data til MQTT.
Nå, hadde man kunne definert en Virtuell device av typen dørsensor som hører til i gruppen sikkerhet, ville tinghsplex kunne lese MQTT og satt dataene for den virtuelle enhetstypen?
Den store oppsiden av dette, er at dere plutselig kan støtte en mengde enheter: jeg har en dørsensor som også innholder en temperatursensor og en tiltsensor basert på WIFI og en intern webserver. Denne kan mate MQTT over local aksess!
Det er kansje en kompleks måte å støtte Shelly utstyr, og jeg er ikke HELT trygg på hele bildet her, men det er et potensiale her.
Og det å gi muligheten til å etablere virtuelle devicer basert på de komponentene dere har i brukergrensesnittet, fremstår som en lavthengende frukt utviklingsmessig.
Vanskelig å se noen reelle risikoer. Det verste som kan skje er at noen av de som uansett tukler dypt nede i Futurehome, får issues etterhver som dere refactorerer, og for oss er dette fornuftig kost/nytte.