Easee lader starter lading selv om automasjon tilsier at den skal være slått av

Når ladekabel sette i bil starter lading, selv om en automasjon på tid tilsier at det ikke skal lades. Ser en annen post med nesten samme, men der slår FH av ladingen når neste hele time nås. Hos meg fortsetter ladingen i timesvis (vet ikke om den ville bli slått av når automasjonens av-tidspunkt blir oppnådd).
Finnes work-around, eller er det en bug som må fikses?

Har du strømkontroll aktivert? Det stopper ladingen i de 12 dyreste timene, altså på ny hel time og hvis du plugger i i en dyr time.
Uten strømkontroll tror jeg lader er klar til lading hele tiden ved at kabel settes i, og at en automasjon med tid kun starter på gitt tidspunkt om ladingen har blitt stoppet på noe vis. Usikker på om det finnes noen måte i TP for å stoppe lader når kabel plugges i, men mulig det går ann å fikse?

Det stemmer som @AndreasS sier. Om du har en automasjon basert på tid, vil denne kun kjøre automasjonen på dette tidspunktet. Den har ikke noe logikk som sier at “alt utenfor denne tiden skal noe annet skje”.
Her ville jeg sjekket hva laderen din er stilt inn på å gjøre når du plugger inn kabelen. Kanskje det er best at den ikke starter, slik at den venter på automasjonen. Om du i noen tilfeller trenger at den starter med en gang, kan du gå inn i appen å starte manuelt.

Takk for svar. Men jeg kan ikke se at jeg kan stille inn laderen til ikke å starte når man plugger i. Kan slå den helt av, men da vil jo ikke lading kjøre ihht til automasjon.
Nå ble FH plutselig lite verdt i forhold til elbil-lading.

I Easee appen, prøv med å sette tilgang til “kun nøkkel”.
Mener FH kan starte lading da, mens den ikke starter av seg selv :blush:

1 Like

Okay, skal prøve det :smile:

2 Likes

Hvis du benytter TP, så kan du sette en variabel til “true” når lading starter på automasjon. Hvis lading startes utenfor dette tidsrom, så sjekker den variabel, og er den “false” så stoppes lading. Hvis du går hakket videre, så kan du koble denne variabelen mot en virtuell bryter, da har du kontroll på om lading er startet av automasjon og kan overstyre automasjonene hvis du ønsker lading med engang du plugger inn kabelen.

1 Like

Takk, det høres jo absolutt ut som en mulig løsning, men jeg er nok ikke på det nivået og har heller ikke ambisjoner om å komme dit.

Ok. Det var synd, dette er ikke løsbart via enkle automasjoner i app. Da dette ikke er FH sitt problem, men Easee.

1 Like

Helt uenig i at dette ikke er FH sitt problem. Rent intuitivt vil man forvente at en enhet er slått av utenfor perioden den er slått på. Jeg antar at det er din programmeringskompetanse som slår inn, men da ser du det fra et teknisk perspektiv og ikke et brukerperspektiv. Det er en felle programmerere ofte går i - det er brukeropplevelsen som må være førende for det funksjonelle, ikke teknologien.

Hmm, det er jo Easee laderen som starter ladingen og ikke FH, så jeg forstår ikke helt hva FH skal gjøre av endringer i sitt system, for å imøtekomme brukeropplevelsen du henviser til. Easee er fortsatt “sjef” i systemet, FH sender bare kommandoer basert på dine automasjoner. Men jeg forstår fortvilelsen.