Hei!
Vi bygger hus og planlegger strømkontroll. Men vi har tenkt å ha nye elko one stikkontakter. I den serien har de en fin ny matter termostat. Den er i tillegg billigere enn FH sin termostat. Kommer futurehome til å støtte denne? Det krever vel at FH implementerer matterstøtte og det virker å være usannsynlig å skje snart?
Dette hørtes interssant ut, så lette litt rundt etter informasjon om denne termostaten.
Det er bra at Elko endelig leverer utstyr som følger en standard og ikke har noen HUB-krav eller lignende.
Standarden er Matter over Wi-Fi. Jeg skulle heller sett at de gikk for Thread, men begge er 2.4Ghz, så forskjellen er kanskje ikke så viktig eller stor som jeg innbiller meg. Men de kunne ha støtta Zigbee samtidig som Thread og dermed ville det vært enklere for eksisterende smarthus-huber å ta disse ibruk.
Fant heller null og niks om energimåling, så tar det for gitt at denne ikke har slikt, noe som skuffer. Jeg har en Zigbee Elkotermostat som egentlig ser helt lik ut og den har heller ikke energimåling. Bomkjøp for min del, tenkte ikke engang tanken på å sjekke om den hadde.
Forøvrig er min konklusjon etter å ha prøvd to-tre fra Namron, Elko og Heatit at Heatit er de enkleste og best fungerende. Bare synd den nye termostaten deres er så stygg som hvit.