ELKO Super TR RF termostat effektvisning

Jeg har en Elko Smart Super TR termostat som fungerer rimelig greit via Zigbee mot Smarthub 2 - men visning av effekt har ikke fungert. Etter siste oppdatering av Zigbee og app har det kommet mulighet for å legge inn tildelt strømforbruk på denne, og jeg har lagt inn 1000 watt som er effekten på den tilkoblede varmekabelen. Men - dette fungerer bare i kort tid. Når jeg sjekker litt senere så vises det en litt tilfeldig effekt, f.eks. 313 watt, og dette kan vises selv om termostaten ikke har slått inn… Om jeg justerer termostaten fysisk (kobler lasten ut/inn) så ser jeg at den tilfeldige effektverdien slåes av/på i appen. Noen flere som opplever noe slikt?

Ja samme problem

Jeg har samme problem. Har en kabel på 350w og når jeg legger det inn så fungerer det greit en stund, deretter så er det helt vilkårlige verdier ofte mer enn 350 w. Den viser nå at min 350 w kabel trekker 884w🤔dette skulle kunne være en quick fiks at den ikke viser mer enn maksverdien du legger inn…

Ja, jeg opplever det samme med mine. Noen løsning?

Hei!

Noen som ser noen bedring på denne problemstillingen?

Er det verifisert at termostaten sender denne informasjonen over zigbee?

Hei!
Vi har dessverre opplevd litt trøbbel med denne funksjonen på Elko termostater. Vi ser på løsninger her, men jeg vet ikke hvor langt i løypa vi har kommet.

Hei,
Jeg har flere av denne termostaten som jeg har savnet å se effekt forbruket på. Er det mulig nå å legge dette inn? Jeg finner ingen steder hvor jeg kan spesifisere effekten inne på enheten i app. Hvor kan dette gjøres?

Mvh Trond

Hei.

Er det noen ny informasjon her? Skulle gjerne ha effekt-visning på denne enheten!

Hei!
Vi har dessverre ikke mulighet til å fikse dette problemet. Vi har forsøkt, men ikke fått til. Årsaken til at vi ikke viser effekten er fordi den ikke rapporterer dette til huben. Årsaken til at vi ikke kan legge inn virtuell effekt er fordi termostaten ikke rapporterer inn reléstatusen sin. Vi vet rett og slett ikke om termostaten varmer eller ikke, og da vet vi ikke når vi kan vise strømtrekk.

Hei.

Takk for svar. :smile:

Hvordan har det seg at dette ikke er mulig i FH, da dette fungerte i “gamle” SmartThings? Man fikk blandt annet status på om termostaten lå inne ved hjelp av device handleren under:

"//415 = Boolean - heating/not heating
  	if (it.cluster == "0201" && it.attrId == "0415") {
	log.debug "HEATING=$it.value"
	map.name = "thermostatOperatingState"
    	if (it.value == "00") {map.value = "idle"}
	else if (it.value == "01") {map.value = "heating"}
    }" 

SmartThings device handler: https://github.com/nilskaa/Smartthings/blob/master/devicetypes/Elko-Super-Thermostat.src

Det er et veldig godt spørsmål :sweat_smile: Jeg skal melde dette inn til Zigbee utviklerne :+1:
Takk for info!

Hei Anders, er dette noe som blir tatt med i neste “storoppdatering” av Zigbee? Har flere Elko Smart Super TR termostater som jeg gjerne skulle hatt kontroll på.

Hei :smiley: Jeg sjekket opp dette, og det ser ut som dette skal løses. Forklaringen på oppgaven til utviklerne var litt gresk for meg som “lekmann”, så jeg tør ikke love noe. Men det ser slik ut. :smiley:

kan bekrefte at releet rapporterer status på evt.state.report og burde gå an å plukke det opp her.

frå message stream:

frå adapters → zigbee → services på termostat
image

1 Like

Takk, jeg har meldt det videre :smiley: