Elko Super TR RF

Jeg har en ELKO Super TR RF som jeg har lagt til, men jeg får kun lufttemperatur og ikke temperatur fra gulvsensoren. Termostaten er satt opp til å bruke gulvsensoren og i futurehome rapporteres det en channel 2 som ikke har noen verdi.
Hvordan får jeg satt opp at termostaten reguleres basert på gulvsensor?

Hei!
Hvis termostaten din er satt opp med gulvføler på selve termostaten, vil den reguleres basert på gulvføler, uavhengig av appen. Den “bare” viser gradene og lar deg justere den. Det som er merkelig er at den temperaturen ikke vises i appen. Her har jeg dessverre ikke noe godt svar til deg

Hei

Ja for denne termostaten er det alltid luftføler som viser i app her også.
Har for eksempel 1 termostat som står utenfor bad der eg å bruke gulvføler og visningen i app blir då veldig feil.

Ser i message flow at desse rapporterer 2 temperaturer og hadde vore kjekt om det hadde gått an å få et valg om å la _2 vise temperatur i appen også. Kan bekrefte at _1 er luftføler og _2 er gulvføler (har sjekka fysisk på termostat med verdier) kjører i dette eksempelet med gulvføler med setpunkt 30 grader.

Visning for når varmekabler faktisk er av eller på blir også ganske misvisende ved bruk av gulvføler, er ingen indikator i app som viser dette. oransje og blå farge går mot luftføler og viser feil.
Ser i messageflow at det faktisk rapporteres i evt.state.report heat eller idle.
Første 2 i screenshot tvinger eg fram med å endre setpunkt i app og ser evt.state.report endrer seg til heat og idle som forventet. Siste 2 kjøringer med heat og idle har thermostat operert utifrå setpunkt på egenhånd og rapporterer når den skrur på og av varme.
Om en ivertfall kunne få oransje og blå farge riktig utifrå dette er det ivertfall en del bedre i app.

Ser det samme tydelig i thingsplex også under Adapters → Zigbee og services under termostaten

Skulle i grunn tru at det må gå an å få til i app å velge om det er luftføler eller gulvføler som viser alt etter når evt.state.report går i heat og idle?

Hei!
Tusen takk for grundig undersøkelse og dokumentering :smiley:
Jeg skal definitivt spille inn dette til utviklerne. Som i veldig mange andre saker vedr. tredjepartsenheter kan jeg ikke love når eller om det blir prioritert. Jeg oppdaterer her om jeg får noen tilbakemelding fra utviklerne.

1 Like