Elko smartsensor for å styre termostat

Hei! En av termostatene mine (FH Smart Termostat) er plassert litt klønete rett ved inngangsdøren. Målt temperatur både i luft og gulv blir derfor feil, og nå på vinteren betyr det at den varmer gulvet for mye (stod tidligere en eldre regulator der og da funket det på et vis).

Jeg ønsker derfor å styre termostaten via en Elko Smartsensor (EKO07219). Jeg har fått denne meldt inn og satt den i samme rom som termostaten, samt valgt den som hovedtempsensor. Allikevel virker det som om termostaten styres av temperaturen den måler selv.

  1. Er det jeg prøver på i det hele tatt mulig?

  2. Ikke relatert til nr 1, men siden det gjelder samme termostat: Den står innstilt på luftføler. I «rediger enhet» så kommer det i tillegg opp valg for «Futurehome termostat ch_2». Er det riktig å døpe den til «gulv» og er det riktig at den ikke er koblet til noen rom?





Hei!
For å svare enkelt: Nei, det er dessverre ikke mulig.
Pr. nå er det ikke mulig fordi det ikke er en funksjon på termostaten i seg selv. Den baserer seg på sine egne målinger og hører egentlig bare på meldingene vi sender som forteller hvor mange grader den skal stilles på.
En grunn til at vi ikke har utviklet noe rundt dette er sikkerhet. Om vi knytter opp en trådløs sensor, hva skjer om de mister kommunikasjonen, sensoren går tom for strøm etc. Vil varmen stå på til den manuelt blir skrudd av igjen?
På bildet har du markert “Valgt som hovedsensor”, dette er en funksjon for APIet vårt. Den som er valgt, er den temperaturen som representerer rommet i tredjepartssystemer.

2: Ja, det stemmer. Den sensoren som ikke er valgt på termostaten vil bli liggende på ch_2 (kanal 2). Dette gjør at du kan bruke sensorene i forskjellige rom f.eks. om termostaten til badet er montert på utsiden av rommet. Da bruker du gulvføler på badet og kan bruke luftføleren i gangen :smiley:

1 Like

Takk for svar!

Angående spørsmål 2: Er det forskjell på enhetstype «termostat» og «sensor» når det kommer til henholdsvis luftføler og gulvføler?

Kanal 1 vil alltid inneholde termostat-funksjonen og én temperatursensor, derav type “termostat”. Kanal 2 inneholder kun en temperatursensor, ikke noe annet.
Valg av sensor gjør du inne på selve termostaten, og det er den valgte sensoren som vil dukke opp på kanal 1. Den andre blir flyttet til kanal 2 og vil derfor kun ligge inne som en “sensor”.