Energi panel mangler

Jeg har en superenkel setup (foreløpig):

  • Ny hub
  • Fibaro wall plug (som styrer en gammel panelovn)
  • Fibaro Bevegelsessensor 2 ZW5

Regulering funker fra dag 0, men det er et par ting som mangler:

  1. sensoren oppdaterte nesten aldri temperaturen
  2. energi panel vises ikke i appen
  3. Jeg får bare energi (kWh) men ikke power (W) fra pluggen. Og selv energi har bare gammel data.

Jeg har lest opp i manualene og fikk justere noen parametre på begge tingene.
Jeg installerte Thingsplex og event collector fra playground.
Alt er på nyeste versjon (hub, playgrounds, app…). Alt var også restartet.

  1. Sensoren nå sender inn data (i hvert fall temperatur) mye oftere. Det er bra.
  2. Jeg skrudde opp hyppigheten av rapportering fra pluggen også, men fikk ikke noe mer data
  3. Heller ikke energi dukket opp. Hverken i app eller i Thingsplex.

Er det noe jeg har misforstått? Skulle ikke dette “bare virke”?

Alt innspill og ideer er velkommen!

Takk :slight_smile:

Problematikken med oppdatering på bevegelsessensor har jeg og hatt og måtte slutte å bruke den pga manglende oppdateringer på temp. Denne feilen kom etter ny app var lansert. Har tatt det opp med support uten at jeg har fått noen tilbakemelding på dette.

@idaref Akkurat oppdatering av temperatur fra sensoren har jeg faktisk løst med å justere parametrene.

Jeg brukte denne PDFen og parametrene 60, 62, 64 på side 15.
Nå får jeg ny temperaturmåling rundt hver 10-20 minutter.

Håper det hjelper.

Er velkjent med de parameter du nevner, men det blir for ustabilt i varmestyring når oppdatering skjer på de intervall på 10-20 min. Forventer at når jeg setter at oppdatering skal skje på feks 0.5 graders endring at det faktisk skjer. Eller setter at det skal skje hvert 5 min.

Hei @papkos, velkommen til forumet :slight_smile:

Om du tar kontakt med support så kan vi få undersøkt hvorfor du ikke får sanntidsrapportering på Fibaro plugg. Det er som du sier at det skal fungere. Kan kontaktes på 23 50 68 47 eller support@futurehome.no

@idaref Har du så stor sving i temp endring at 10-20 min ikke er ofte nok? Parameter for at sensor skal sende ny rapport ved 0.5 graders endring skal også fungere - vennligst ta kontakt med support så skal vi få undersøkt og kan følge opp saken. Det skal ikke være relatert til ny app.

@espen Takk :slight_smile:

Jeg har sendt email med lenke hit til support i går tidlig og fikk referansenummer 48189.
Nå venter jeg på svar.

Har vel vært i kontakt med support 2-3 ganger om dette, tok opp dette allerede i vår/sommer uten at det har skjedd noe særlig der. Har begunt å bruke Elko Zigbee sin temp føler i stedet.

For the record: Lars fra Futurehome gjorde noen endringer og energi panelet og wattforbruket er nå synlig.

Jeg vet ikke hva han gjorde, men spurte om det så jeg kan oppdatere her hvis jeg får svar.

1 Like