Har et par Mill panelovner med Mill plugs koblet til FH via Mill appen.
Desverre får man ikke forbruksdata fra Mill så jeg har prøvd å koble disse til Aqara smart plugs, da de kan klassifiseres som “Heaters” og forbruksdata blir tilgjengelig.
Problemet er at disse smart plugs ser ut til å skrus av automatisk etter en kort stund når ovnene ikke er i bruk. Da kobles Mill plugs fra Wifi, og kan ikke startes lenger.
Hvordan kan jeg unngå at disse Aqara plugs skrus av?? Takk
Hei!
Dette skyldes nok logikken i systemet vårt. Mill-pluggen din måler temperaturen i rommet, og så snart rommet ditt har oppnådd den temperaturen du har satt som ønsket, vil den skru av varmeenhetene. Siden du har satt opp Aqara-pluggen som varmeenhet, skal denne skru seg av når ønsket temperatur er oppnådd.
Sånn jeg ser det har du 3 alternativer for å løse dette:
Sette en annen funksjon på Aqara-pluggen, slik at den ikke påvirkes av Mill-pluggen. Ulempen er at du ikke får den opp som varme i energistatistikken.
Opprette et “virtuelt” rom i appen som kan hete f.eks. “Energi stue” og plassere Aqara-pluggen her. Fordelen er at du kan ha “Heater” som funksjon og derfor få den opp i statistikken som varmekilde. Ulempen er ekstra rom i oversikten din.
Droppe Mill-pluggen og skaffe en separat temperatursensor, f.eks. Aqara sin tempsensor. Fordelen her er at du slippe ulempene nevnt i nr. 1 og 2, men ulempen her er jo kostnaden med ekstra utstyr og overflødige Mill-plugger.
Tak - det var det jeg tenkte. Jeg har gått for løsning #1.
Enklest hadde vært om man kunne velge hvilke devices kategorisert som Heaters styres av FH vs de som blir standalone!
@AlphaBeta Helt enig med deg. Dette har jo blitt mye mer relevant i disse “strømtider” hvor man ønsker oversikt over forbruket, ikke bare at det skal styres av og på. Det å kunne velge hvilke enheter som skal være med i logikken uavhengig av valgt funksjon er på tegneblokka vår.