Aqara temperatursensor og varmestyring

Hei.
Jeg har kjøpt inn en Aqara smartplugg og en Aqara temp. føler. Begge er lagt inn i FH-appen og lagt inn for “Soverom”. Smartpluggen styrer en vifteovn.

To spørsmål her:

  • Det virker som at temp. føleren sender temperatur til FH omtrent en gang i timen. Det holder jo ikke. Etter litt googling virker det som at folk er fornøyde med denne komponenten. Noen tips her?

  • Hvis jeg definerer smartpluggen som et “apparat” så får jeg muligheten til å slå komponenten av/på i appen. Men jeg blir jo da en vandrende termostat. Hvis jeg definerer smartpluggen som et “varmeapparat” så kan jeg sette en ønsket temperatur basert på målt temperatur av sensor. Men i sistnevnte tilfelle; hvordan kan jeg slå AV pluggen? Hvis jeg går inn på services så ser jeg jo at den har out_bin_switch, men får ikke tilgang til det i appen? Kun innstilling av ønsket temperatur.

Noen innspill?

1 Like

Hei!
Jeg mener å huske at sensoren skal rapportere inn til huben ved endring på 0,2 grader. Det kan hende jeg tar feil, men den burde i alle fall melde oftere enn 1 gang i timen. Kunne du forsøkt å dekke enheten med hånden din for å trigge en økning i temp?

Når det kommer til funksjonen du sette på ovnen, så fungerer den akkurat slik det er meningen at den skal fungere. Å ha en av og på-bryter i tillegg til temp-justeringen skaper mer trøbbel enn glede. Om du ønsker å skru den av kan du sette temperaturen til 5 grader.

1 Like

Interessant, jeg skal prøve å eksperimentere litt.

Men nå har jeg forsåvidt en annen issue. I min uendelige visdom så slettet jeg sensoren fra FH for å prøve å pare den på nytt. Men selv om FH oppdager sensoren så blir den ikke lagt til i listen over devices. Noen tips der?

IMG_3863

Hadde samme problem med Aqara dør og vindussensor på Mandag. Skulle legge inn 4 stk. Gikk greit via app på 2 av de. Endte med at jeg gikk via Thingsplex isteden for de 2 siste, da kom de inn som de skulle.

PS: Jeg har 4 stk av Aqara temperatur føler, og fornøyd med alle sammen. Rapporteringen avhenger av hvor stor temperaturendringen er fra siste rapport (0.2C som Anders sier, er nok rett), så rapporteringen kan bli forholdsvis sporadisk. Burde fungere fint til varmeregulering.

Takk for innspill!

Men mener du at det går an å legge inn nye devices direkte i thingsplex? Det har jeg ikke prøvd før, har du en pekepinn på hvor jeg skal gå?

1 Like

Logg inn i Thingsplex, trykk på adapters, velg ZigBee i dette tilfelle. Så klikker du på “add device” nederst til venstre. Da åpner ett nytt vindu seg, så åpner du ZigBee inkludering derifra. Får først melding om Node-started, når du får Node-added så har den funnet utstyret (tror jeg), så går det en liten stund og det komer opp ny adresse i nummerisk rekkefølge fra utstyret du allerede har, så kommer det template navn “awara weather sensor”. Da kan du ta å lukke ZigBee inkluderingsmodus og åpne appen på telefon/nettbrett og gi den nye enheten navn/rom.

Du må vekke utstyret og holde det våkent, slik som du allerde har gjort via appen i inkluderingsprosessen.

Dette er fra hukommelsen, så det kan være noe som er feil i min beskrivelse.

3 Likes