FH HAN lite data i forhold til f.eks Tibber

Hei, har FH HAN, men synest det er lite data som blir sendt. Ser at mange bruker Tibber sin HAN og kan hente ut blandt annet akkumulert energi for dagen, og kanskje også for timen fra evt.meter_ext.report.
Hos meg ser meldingen slik ut:
{
“serv”: “meter_elec”,
“type”: “evt.meter_ext.report”,
“val_t”: “float_map”,
“val”: {
“i1”: 33.509,
“i2”: 19.143,
“i3”: 19.727,
“p_export_react”: 0,
“p_import_react”: 0.226,
“u1”: 222.6,
“u2”: 0,
“u3”: 223.3
},
“props”: null,
“tags”: null,
“src”: “-”,
“ver”: “1”,
“uid”: “b37a1ca2-f525-42ea-8b54-eed750bff337”,
“topic”: “pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zigbee/ad:1/sv:meter_elec/ad:1_2”
}

Fra evt.meter.report blir det ca hvert 10. sekund sendt ut både aktiv effekt (oppdatert for hver sending) og akkumulert energi på måleren (sendt med hvert 10. sekund, men bare oppdatert med ny verdi hver hele time)

Er det innstillinger for å få mer oppdaterte og utfyllende data fra HAN?

Ønsker å prøve meg på å lage flows basert på estimert timesforbruk som vist i et annet innlegg her på forumet: Predikere og begrense timeseffekten på en god måte, et forslag (og oppskrift)

Heisann! Virker jo litt snodig dersom man må via Tibber Pulse (og en integrasjon) for å få ut utfyllende data. Rapportert akkumulert energi oppdateres altså kun ved timesstart?

Ettersom Strømkontroll kun fungerer med FH HAN, så antar jeg at denne informasjonen også hentes ut via Futurehome HAN-måler, eller så vil heller ikke de klare å gjøre timeseffektestimatet (som jeg antar gjøres på samme måte). Men her kjenner jeg ikke detaljene altså, om det er strømskapet som rapporter akkumulert energi inneværende time, eller om det er HAN-måleren som integrerer opp avlest effekt hvert 2.sekund, også rapporterer dette videre…

Men man kan jo spørre seg hvorfor denne informasjonen ikke gjøres tilgjengelig for bruker, dersom dette er tilfelle…

Kanskje noen i Futurehome kan opplyse oss🙂

Selv om det virker litt knotete, så kan man eventuelt i en flow integrere opp effekten for inneværende time (med oppløsning på 10 sekunder) manuelt. Feks lage en variabel energy_hour, som nullstilles hver time , også bare sette i gang for hver HAN-oppdatering med:

energy_hour=energy_hour+(last_power+current_power)/2 * 1/1000 * delta_time/3600

Bruker her feks et snitt av forrige og nåværende effektrapport for snitteffekt i de 10s.

Kanskje eg må prøve den integreringsmetoden ja. Grunnen til at eg kjøpte Futurehome (til mine foreldre) var strømkontrollfunksjonen. Var litt skuffa då eg oppdaga at den kun fungerte med nokon få produkt og ikkje produkt frå andre leverandørar (som termostatplugg frå Namron). Fungerer forsåvidt fint med en enkel flow på termostatpluggen som senker termostaten nokon grader i 10 minutt når effekt bikkar ei grense, men skulle gjerne gjort det litt meir smidig slik som du har laga eit fint eksempel på.

Vil en flow som integrerer kvart 10. sekund påvirke Hub sin ytelse?

Har i eget hus en ams2mqttBridge basert på roarfred og gskjold på github, som rapporterer alt mulig inn til home assistant, men er usikker på om det blir blir kalkulert og integrert opp i den, eller om det er data direkte frå Kaifa-HAN. Det er uansett på sida av dette forumet, men likevel grunne til at eg vart så overraska over så få verdiar frå FH-HAN.

Tror ikke ytelse er noe å tenke på, har mange flows som trigger hvert 10. sekund for å oppdatere variable, selv om man, som du er inne på, nok bør søke å begrense for hyppige triggere… Mener du kan se CPU load real time i Thingsplex også.

Ja, strømkontroll er vel egentlig ubrukelig for de fleste slik det er nå, på grunn av svært få støttede enheter. Elbillader på 12 billigste timer eller høy/lav effekt er jo ikke akkurat veldig elegant heller.

Synes det fungerer veldig fint å la Tibber styre Easee-lader mot satt kWh/h (i Tibber), og dersom denne er strupet langt nok ned, eventuelt stanset, så har timeseffektbegrenseren/flowen på hub’en kontroll på alle varmekabler og varmtvannsbereder. Så ganske greit å lage en egen strømkontroll. Du må bare ha regler for å få skrudd ting tilbake til opprinnelig setpunkt (eller PÅ) etter en tid, eventuelt kjøre et sett regler ved hver timesstart :slight_smile: