Fireangel røykvarsler - batteri og status

Hei,
Vi har to stk Fireangel - Smoke - ZST-630. Den ene står det bare “ingen data” på og jeg har forsøkt både “Poll” og “Clear” uten at det skjer noe. Den andre rapporterer nå om lavt batterinivå. Antar det er batteri på z-wave den mener og ikke selve varsleren?

Hvordan skifter man batteri? Føler man må gjøre dette hvert halvår eller lignende, men kun på den ene. Den andre står jo som sagt bare “ingen data”.

I tillegg så jeg denne artikkelen (Viktig: Fire angel røykvarsler & ny Smarthub programvare – Futurehome) og lurer på om hvordan jeg skal vite om dette gjelder meg eller ikke?

Slike ting som nevnt ovenfor gjør at disse røykvarslerene ikke føles helt 100% trygge.

Her er fra bruksanvisningen til z-wave modulen

REPLACING THE BATTERY

  1. Remove the module from the alarm.
  2. Without touching any metal pins on the module, carefully
    remove the battery. Dispose of the battery appropriately.
  3. Without touching any metal pins on the module, insert a new
    CR2 battery, checking for correct orientation.
  4. Re-insert the module into your alarm.
  5. Place the alarm on its base and wait at least 30 seconds.
  6. Press the test button on the alarm and confirm that the
    Z-Wave Controller receives a Notification Message.
    NOTE: The alarm device is not dependent in any way on the
    removable battery inside the module. Not replacing the battery
    inside the module will only prevent the alarm communicating to
    the Z-Wave Controller.

Takk for svar. Da får jeg prøve dette. Er det vanlig at batteriene holder så kort? Og hva skal jeg gjøre for å få oppdatert status på den andre alarmen?

Hva med feilen denne feilen? Viktig: Fire angel røykvarsler & ny Smarthub programvare – Futurehome
Hvordan vet man dette?

Slik eg forstår så gjeld dette viss du skal oppdatere smarthuben frå versjon 1.7 til 1.9 i høve til denne artikkelen her:

https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360040574152-Oppgrader-Smarthub-fra-1-7-til-1-9-med-ny-Z-wave-motor/

Viss du ikkje har gjort dette, eller viss du har den nye huben, så er du ikkje berørt av denne problemstillinga. Dei vanlege oppdateringane til smarthuben som kjem frå tid til annan påverkar ikkje dette her.

1 Like

Ah, sånn å forstå ja. Nei, da gjelder ikke dette meg.

Noen tips til “ingen data” fra den ene?

Ingen som vet hvordan man kan få synket brannvarsleren slik at den viser batteristatus? Kun den ene som viser dette (og den har 13%). Har forsøkt både Clear og Poll uten hell.

Eg trudde det var slik med FireAngel at berre ein av varslarane har Z-Wave-modul, og at denne så kommuniserer med dei andre varslarane?

Viss dette stemmer så vil du vel uansett berre få batteristatus frå den eine varslaren som har Z-Wave-modul?

Usikker. Noen som kan bekrefte? Hvordan vet jeg da hva batteristatus er på den andre varsleren?

Eg sjekka brukarrettleiinga. Her trur eg nok berre du må sjå etter ljos- og lydsignal på sjølve varslaren:

Det du får varsel om i FH er berre batteriet i sjølve Z-Wave-modulen. Viss dette går tomt så vil varslarane framleis virke viss det begynner å brenne, men då vil det ikkje vere kontakt mellom varslarane og FH.

Begge to er vel koblet til strøm og har reservebatteri for selve varsleren. Batterivarselet nå gjelder vel z-wave modulen antar jeg.
Den ene viser som sagt «Ingen data» i FH-appen, mens den andre viser 13% og har gjort det nå siden jeg startet denne tråden. Usikker på hvor mye jeg skal stole på denne statusen.

OK, desse går på fast straum, ja? Eg meinte denne modellen berre gjekk på batteri, men då tok eg feil.

Så lenge du ser båe varslarane i FH så har du nok Z-Wave-modul i båe to.

Når ting på batteri viser “ingen data” så plar det ut frå mi erfaring bety at batteriet er tomt. At den andre har vore fast på 13 % såpass lenge tyder gjerne på at noko ikkje er som det skal der òg. Skjer det inga endring om du byter batteri på desse heller?