Fungerer Namron Zegbee Panelovn fint mot FH?

Er denne ovnen fra Namron grei å inkludere?

Og støtter FH energimåling av denne?

Jeg har nettopp kjøpt siden den var på salg på en mye lavere pris en andre smartovner. Fikk installert den idag.

Svaret er litt blandet. Ikke alle funksjoner som panelovner har er støttet. (Finnes en liste i Canny Namron Panelovn. Jeg tror liste i Canny er feil siden jeg får satt temp, får energimålinger, og kan skru av/på modus. Jeg tror FH må lage en template for att resten av funksjoner kan brukes.

Jeg fikk den lagt til i FH rimelig fort. Jeg satt opp en flow for å teste og den satt temperatur opp og ned. Jeg får energimålinger fra den også. responstiden er rask.

Si ifra om du vil vite noe mer spesifik.

2 Likes

Ser jo ut som du får det som er relevant her? Noe mer du savner?

Ingenting viktig for meg. Kunne vært kjekk å kunne justere temp avgikk men jeg klarer meg uten det. Har kjørt noen dager nå og alt virker fortsatt.

Nettop satt opp en slik på veggen. Ser ut som den vil varme opp til (ca) 3 grader mer enn setpunkt før den ikke varmer. Hvordan løser jeg dette?

Det skal være 0.5 grader fra fabrikken, men man kan ikke justere den med FH, desverre (andre har snakket om det i andre tråder).

Tenker du det er hysteresen som er så stor? Ikke noen måte og endre det på med FH?

Det er det som kontroller den, men jeg har sett flere som sliter med det samme problem,og den skal være 0.5 fra fabrikken. Man kan ikke justere den med FH.

Jeg har nettop satt den opp og må installere en stikkkontakt før min blir ordentlig i bruk - vet ikke om jeg får det samme problem.

Nå har jeg brukt denne i noen uker og kan fortelle litt mer om den.

Det har blitt rapportert at ovn varmer opp til 4-5 grader mer enn målt temperatur. Dette skjer ikke kun på FH, men andre platformer og uten hub. Men det er ikke hele sannheten.

Dette er en kjent feil (jeg har nå lært) - det som faktisk skjer er at oven slår seg på på feil temperatur. For eksempel, om man stiller in temperaturen til 20 grader, vill ovnen slår seg på når temperaturen er (cirka) 22,5, og av 24,5. Det betyr at om man vil ha det 20 grader i rommet, man bør stille termostat til 16/17 grader. Jeg vil ha det 18 grader i rommet (vaskerom i kjeller) så stiller inn termostat til 14.

Ulempen med dette er at alle som justere termostat må forstå det. Om noen syns et er litt kalt og ser på ovn, vil de ikke forstå og kanskje justere den opp 4 grader for mye.

Igjen - dette har ingenting med FH å gjøre. Namron har vist nok sagt at det blir rettet i en ny versjon av ovn som kommer “i fremtiden.”

En annen feil har jeg ikke funnet årsaken til, og lurer på om det er rett og slett en “komma feil” i zigbee/FH. Forbruk idag ifølge HAN er 116KW. FH rapporterer 521KW. Jeg har isolert panelovn i et FH rom alene, og i førrige time rapporterte den bruk af 45 KW, men det er kun en 800w ovn, så den rapportere 100 ganger faktisk bruk. Men, når man ser på selve device ellers forbruk på “home page” i appen, rapportert bruk er riktig (770w).

For min bruk i vaskerommet, hvor ingen gidder å justere temperaturen manuelt, er feilen i termostat noe jeg kan leve med siden den var noen hundre kroner billigere enn konkurrentene (jeg betalte 699).

Feil rapportering av forbruk er irriterende, men jeg har det samme med alle min rele (fra namron), og det er ikke ofte jeg bruker dagens total forbruk i FH.

For en oppholdsrom som soverom, stue, gang ellers kjøkken hadde jeg nok ikke vært fornøyd. Men for vaskerommet hvor den erstattet en ovn fra 1969 er den helt OK.

Ellers er den kjapt, enkelt å inkludere, og man er ikke avhengig av en integrasjon. Når Namron fikser termostat-problemmet, kommer dette til å være en fin ovn.

2 Likes

Jeg kan også skrive under på det du sier, irriterende med termostaten, men med forklaring til brukere, samt barnesikring på alle skjermer fungerer det fint.
Skulle ønske rapportering av forbruk i statistikken hadde fungert bedre, men, santidsforbruket fungerer fint etter min erfaring.

Jeg har 8 ovner montert på hytta, og de fungerer veldig fint, raskt og responsivt gjennom FH. Satt på 17/18 i oppholdsrom så blir det 21/22 grader :sweat_smile:

Vi jobber med en fiks på forbruksrapporteringen :smiley: Jeg tror den blir inkludert i neste, ikke førskommende, oppdatering av Zigbee :+1:

2 Likes

Jeg sent en epost til Namron for å høre hva plannen er. De sier alle ovner er like men vi kan ikke se det. De sier utfordring er at termostat sitter i bunner, så om man vill ha det 22 grader i rommet, det skal varme opp ovn til 27 grader.

Mine Adax slutter og starter oppvarmingen innen 1 grad av settpunktet. Jeg tipper de “prøvd å gjør noe smart” her og mange liker ikke logikken. Ellers har de bommet og prøver å unngå mange reklamasjonssaker.

Uannset, jeg angrer ikke kjøpet - som du sa, det er enkelt å kompensere for det. (og prisen er bra :slight_smile: )

1 Like

Krysser fingrene for det :crossed_fingers:

Selv om det ikke er noen dealbreaker for min del :blush:

Merkelig at de ikke tillater kallibrering. Men det er kanskje ikke parameterinnstilling på Zigbee slik det ofte er på Z-Wave?

Det er vist nok mulig å kalibrere, men ikke med FH. Men det hjelper ikke - de er rett å slett innstilt å starte oppvarmingen et par grader over settpunkt.

Jeg kan godt tro at det var sann med gamle ovner hvor man vist ikke temperatur, men jeg har ikke set det sann med Beha ellers Adax, og å gjør det annerledes er ganske risky siden de store produsentene hadde etablert en standard som folk er vant til. I bilde ser du hvordan det varmer selv om det er 2 grader over settpunktet.