Hei!
Kjøpte og tok over et 3 etasjes hus fra 2020 med Futurehome nå i september 2022. De vi kjøpte av satte seg nok ikke spesielt godt inn i funksjoner etc og har dermed prøvd å rydde opp litt selv. Har 11 stk Heatit Ztrm2fx-termostater hvorav 10 har gulvføler og 1 stk har ekstern romføler (dette er stue/kjøkken som er eneste gulv som såvidt meg har varmefolie istedenfor kabler). Disse har fungert hele veien, men har noen spørsmål både til oppsett og en del parametre.
Etter å ha lest supportartikkelen fant jeg ut at kanalene var satt opp feil på en del av dem. Jeg har Tibber Pulse og er interessert i hva vi bruker strøm på, og har derfor oppretter et rom kalt effekt varmekabler hvor alle ch 4 er lagt. Stue/kjøkken har ekstern romføler og er lagt i ch 2, mens resterende har gulvføler i ch 3. Resterende skal være satt opp riktig med ch 0 uten rom/type, ch 1 i riktig rom og termostat osv. Fant ut at ch 4 kunne legges i separat rom for å måle effekt og har lagt alle ch4 i dette rommet. Ztrm2fx har dog aldri oppgitt riktig effekt. Dette er nok dette rommet som krever mest strøm, men effekt er alltid 0-0,27 W og totalt forbruk er 10 kWh. Sml med det største badet som har brukt 3441 kWh. Prøvd å ekskludere etc, men effekt blir aldri registrert. Heatit ztrm2fx i stue er den eneste hvor effekt ikke er oppgitt i ch4 noe alle de andre gjør selv om de ikke bruker strøm. Kan det være noe galt med den innebygde effektmålingen? I tillegg oppgir noen termostater at de f.eks er på 100% men viser allikevel veldig lav Watt-verdi.
Lite interessert i å bytte ut 11 stk ztrm2fx med ztrm3 da det blir relativt dyrt og egentlig meningsløst da hovedfunksjonen (dvs styre varme) fungerer. Men HATER når ting ikke fungerer 100%, og i hvert fall når jeg ikke skjønner hvorfor…
Har som nevnt Tibber Pulse og det er alltid en større andel som går under annet. Noe kan tilskrive kjøleskap etc, men ofte (når det er kaldt ute og VKene varmer) ligger totaleffekt på f.eks 7,5 kW og varme/lys utgjør kanskje bare 4 kW. Mistenker at varmefolie i stue/kjøkken drar mye Watt, men blir altså aldri målt.
Og et par mer generelle spørsmål;
Inne på tilleggsfunksjoner kan man velge fjern, poll og reconfig. Står jo en kortfattet forklaring under hver enkelt, men ville vært fint med en mer inngående forklaring på hva de egentlig gjør/konsekvenser av å trykke på dem…
Og helt til slutt:
Under tilleggsfunksjoner på ch0 og 4 på Heatit ztrm2fx er det en “slider” øverst som heter grunnleggende tjeneste med verdi fra 0-255. På noen står den på 0 og andre på 255. Hva gjør/betyr dette???
Håper noen har svar!