Jeg trenger ny modusbryter / scenebryter - tips?

Jeg har en Smarthub II, og jeg har 5 Fibaro II dimmere.

Den gamle Enocean modusbryteren må bort (Smarthub II har ikke Enocean), og jeg bruker den ikke som en modusbryter for hele huset. Faktisk er den kun en scenesetter for lys i stue/kjøkken. Jeg ser frem til å bli kvitt den ubehagelige og dårlig fungerende Enocean bryteren, og ser frem mot noe som er lettere å betjene og kanskje også ser penere ut eller er mer formålstjenlig. Ønsker ikke modusbryteren til Futurehome.

Kan jeg kjøpe hva som helst med Zigbee eller Z-wave teknologi, eller er det noen forbehold her?

Hva råder du meg til å tenke på?

I utgangspunktet ja, men det må vere støtta av FH. Oversikta over kva som er støtta finn du her:

Personleg så brukar eg ein Heatit Z-Push (rett nok forgjengaren til denne her, men alle desse skal vere støtta):

https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512646

1 Like

Burde eg halda meg til Z-wave - eller går det fint med miks and match?

Tenker, dersom eg utvidar enheter i heimen som skal styras osv.

Viss du skal ha direkte assosiasjon (altså at det går utanom smarthuben og fungerer viss denne går ned) så må du ha Z-Wave på alt.

Viss du brukar scener i Futurehome-appen så er det ikkje så nøye. Eg brukar som sagt ein Heatit Z-Push (Z-Wave), og denne styrer to Zigbee smartpluggar.

1 Like

Takk for god hjelp med dette.

Siste spørsmål (trur eg): Kan alle støtta brytarar trigge ei scene (eller en Snarvei) i Futurehome Appen/Smarthub?

Forresten er jeg ganske skuffet over kompatibilitetslisten til Futurehome. Alle produkter jeg finner i den, som er egnet som scenebryter er enten stygge (etter min subjektive mening) eller ikke fit for purpose.

Jeg savner muligheten til å ha rendyrkede scene brytere som feks denne eller denne.

Gjelder det bare meg? :sweat_smile:

1 Like

Hei!
Det er ikke sikkert at alle støttede brytere har scene-funksjon. I de aller fleste tilfeller vil det fungere. På Z-wave produkter står det som regel i manualen om den har scener eller ikke.
Zigbee er jeg litt usikker på faktisk.

Det er mye mulig at de bryterne du linket lar seg pare og kan brukes som scene-bryter, men vi har dessverre ikke testet dette hos oss og kan derfor ikke garantere det.