Jeg har oppgradert til Smarthub 2. Uproblematisk å assosiere relèet til varmtvannstank, men de 5 Fibaro dimmerne i stua klarer jeg ikke å assosiere. har fulgt instruksjonene her men hverken trippeltrykk på bryter i S1 eller på B-knapp hjelper, heller ikke en factory reset (bare forsøkt på èn av dimmerne).
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre? (Fungerte fint på gammel Smarthub, og jeg bruker de sammen med en Enocean PTM215 switch, men det burde jo ikke være problematisk?)
Hei!
Hvordan var dette satt opp før?
Det er ikke mulig å assosiere på tvers av ulike protokoller (zwave - zigbee eller zwave-enocean osv).
Må også bemerke at Smarthub 2 ikke har Enocean antenne - den siste smarthuben som hadde det var Classic smarthub (1v0)
Må ikke være på samme protokoll, men for å direkte assosiere så må de snakke på samme protokoll.
På smarthub 2 kan du bruke zigbee og zwave. Det finnes en USB dongle som gir Enocean antenne, men denne har jeg personlig ikke prøvd, men vet det er noen her på forumet som har brukt.
Assosiasjoner benyttes for at bryteren skal kunne sende en kommando direkte til fibaro dimmeren, uten å gå via hub. For at dette skal fungere, så må både dimmer og bryter være på samme protokoll, i dette tilfelle Z-Wave. Enocean bryteren din kan du ikke legge til i hub, derfor kan du heller ikke sette noen assoiasjonsparameter. Noe må fortelle bryteren at den skal sende kommandoer direkte til dimmer, det må du bruke huben til.
Du kan også legge inn Zigbee utstyr, men det kan du ikke assosiere mot dimmeren, for den er på Z-Wave protokoll. I ett slikt tilfelle må du bruke automasjoner, og da vil kommunikasjonen fra bryter til dimmer, alltid gå via hub.
Ja takk det gir mer mening, men jeg er tilbake til hovedproblemet
Jeg trenger å koble mine Fibaro dimmere 2.0 til min Smarthub 2.
Det funker bare ikke. Jeg er litt lost i forhold til hvordan jeg skal feilsøke også (har fulgt instruksjoner tilgjengelig.) Noen tips her? Noen kjente triks?
Har du prøva å fabrikknullstille dei? Du nemner at du har bruka dei med den gamle huben før, og viss dei ikkje har blitt ekskludera frå denne så vil dei ikkje reagere når du prøvar å kople dei til den nye huben.
Jeg får derimot ikke fjernet mingamle modusbryter (Enocean PTM215 DB). Jeg fant et tidligere svar fra deg Torfinn, men selv om jeg er forholdsvis god+ på teknisk og IT så har ikke jeg funnet ut hvor jeg kan kjøre en kode/sende en kommando til en hub på denne måten… Noen tips?
Hei!
Om du ikke får til å sende denne meldingen eller trenger hjelp til å fjerne EnOcean enheten kan du sende en forespørsel til support@futurehome.no så bistår vi gjerne