Lysstyring generelt

Behovet for enkel og grei varmestyring gjorde at jeg investerte i FH i fjor. synes oppsettet og brukersnittet på varmestyring var superenkelt og derfor ble det en hub både hjemme og på hytta.

Har satt opp varmepumper og varmekabler samt en del panelovner. På belysning så har jeg x-comfort fra før, med unntak av tre Namron Z-wave dimmere som jeg har ute i raftekassa, de styres av astrouret og det har funket fint. stort sett. Jeg har hatt litt hikke i appen, med at det ikke har latt seg skru mauelt av/på, og forsinkelse. Men når jeg skulle legge til en trådløs bryter her så ble jeg litt skuffet, jeg synes oppsettet virket veldig klønete, er vant til x-comfort som jeg har i resten av huset, og kort trykk opp er alt på, holde inne er dimme osv… men å få dette opp i FH virket dårlig. etter at jeg trodde jeg hadde fått den opp så sleit jeg litt med korte/lange trykk, og den virket en gang i bland. Her kan det selvfølgelig være mye jeg har gjort feil, men det virker også som om det er dårlig signal . Siden jeg er ‘‘pensjonert’’ elektriker så har jeg jo resten av huset i x-comf og det er jo ekstremt enkelt å programmere… finnes det noen gode forklaringer på oppsett av lys? Det skal legges til at jeg tror jeg har versjon 1 av hub hjemme, og har ikke tenkt over kobinasjonen zigbee og z-wave. ser her at bryter er zigbee og dimmerpiller fra namron er z-wave

Hei!
Her er det forskjellen på Zigbee og Z-wave som stikker kjepper i hjulene for deg, dessverre.
For å kunne dimme og styre direkte mellom fjernkontroll og enhet må de “snakke samme språk”. Her er du avhengig av at huben fungerer som tolk i mellom, og da blir det noe begrenset funksjonalitet.
Sjekk gjerne ut denne: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/6563640175005-Oppsett-av-scene