Seriøse problemer med belysning

Jeg er på det nivået at problemene jeg har med belysningen min får meg til å kaste ut alt jeg har av smartenheter og gi opp hele hobbyen.
Som nevnt før har jeg Heatit Z-Dim. I kveld igjen var det to av disse som ikke ville virke i verken appen eller fysisk og jeg måtte da sikringen. Jeg var usikker på hvilken sikring den ene gikk på så jeg måtte prøve noen forskjellige.
Når jeg slår de på igjen går lyset på til 50% som er standard på Z-Dim. Etter en restart av Huben viser de i oversikten som på.
Problemet mitt nå er at de ikke viser strømtrekk, kun at de er på. Jeg får heller ikke slått noen lys av, verken på dimmer eller i app.

Jeg trenger seriøs hjelp med dette! Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne ut om det er dimmerne eller Huben som er problemet. Er det mulig for FH gutta å se hva som ligger i “kø” på systemet mitt? Hvorfor ingenting skjer når jeg trykker av eller på et lys?

Som sagt så ryker ALT på Finn om jeg ikke får løst dette snart. Det er ikke lett å overbevise en kone med smarthus når jeg møter på slike problemer…

Hei!
Jeg ville kanskje sjekket selve dimmeren da det alltid skal gå ann å styre den ved fysisk vrider. Hvor mange dimmere gjelder dette?
Opplever du det samme ved å fjerne enheten fra FH, og bare bruke den som en “dum” dimmer?
Har du andre enheter som styrer lys, eller gjelder det kun Heatit Z-Dim

Jeg har ikke prøvd å ekskludere de og prøve, for det er ofte en ny dimmer som henger seg opp hver gang. Jeg har 15 stk og det virker rart om alle skulle ha samme feilen.
Når en eller flere henger seg opp, virker det som hele appen også får seg en knekk, for da vil den ikke slå på andre enheter heller som feks en Fibaro Wall Plug jeg har eller andre Z-Dim som virker manuelt.

Av og til skjer det også flere operasjoner lenge etter jeg har trykket de i appen. Jeg kan feks prøve å slå av et lys i appen og siden det ikke går må jeg ta det på dimmer. En stund etter går lyset på igjen, nesten som om den handlingen hang igjen og ble utført ett minutt etter.

Jeg har en dimmer som henger nå, så jeg kan prøve å ekskludere den og se hva som skjer.

Edit: Jeg tvangsslettet dimmeren som hang nå og den vil fremdeles ikke gå av, så det er nok en bug med de. Men dette virker også å påvirke appen videre som nevnt over.

Kan ta en sjekk på mandag for feilsøking. Om selve dimmeren “henger seg” kan det være at den ikke mottar signalene sendt fra FH, men rart den ikke reagerer på fysisk trykk :thinking:

Jeg måtte ta sikringen igjen nå for å få ting til å reagere igjen. Når jeg gjør det er ikke appen helt oppdatert på status, noe som er naturlig.
Jeg gikk å slo av alle lysene manuelt for å være sikker og det virket.
På kjøkkenet slå jeg av lyset da appen viste av fra før. Jeg prøvde å slå de på igjen for å se om appen da oppdaterte seg med status “På”.
Lysene på kjøkkenet går nå altså ikke av igjen og har hengt seg opp igjen…
Jeg nekter å tro at dette er dimmerne ene og alene som forårsaker disse problemene.

Jeg kommer nok til å koble fra alt av smarthub frem til neste uke i håp om at det virker manuelt i helgen…

Jeg prøver også å ta en “Synkronisere info”, men får bare “Feil”.

@espen, er det for seint å spørre om hjelp så nå? :sweat_smile: Jeg har et lys som ikke vil av og et som ikke vil på… som jeg vet om for øyeblikket :stuck_out_tongue:

Om det ikke er kritisk, og om WAF forstår -kanskje bare la det stå slik til i morgen -så får FH mulighet til å se på det, mens problemet er tilstede? :stuck_out_tongue:

Ja, tenkte det ble litt seint :stuck_out_tongue: Må kanskje tåle at lyset står på i natt da. Er det enklest å ringe de for å få hjelp «live»?

Det beste er nok at du sender en PM til Espen, eller tar kontakt med han på Slack, om du er der og er med i futurehome kanalen. (Dette forumet tar gradvis over rollen Slack har utspilt). Jeg hadde problemer med å få lagt til Google home (jeg er en av beta testerne i ny app og hub) og han veiledet meg via PM på en grei måte :wink:

Last gjerne ned appen Discourse og legg inn denne siden der, så får du varsel ved updates og PM på telefonen :wink: I forkant kan du uansett gå inn på brukere, og legge til futurehome@support.no om du ikke allerede har gjort det :stuck_out_tongue: og så sender du han PM med epost, eiernavn og sitenavn -så kan han se på det direkte om du ikke er å få tak i når han ser info/er på jobb

1 Like

La til Support brukeren i dag :blush: Da prøver jeg igjen i morgen!

1 Like

Kan du ha stokket om litt på mailen til futurehome…? :grin:

ehm…ja :stuck_out_tongue: support@futurehome.no såklart! Takker :wink:

Etter kommunikasjon ved Heatit, sies det at du må ta kontakt der du har kjøpt de for å bytte de ut. Skal ikke være et kjent problem.

Ok, men siden det har skjedd med opp til flere, må jeg bare bytte ut alle?
Disse ble levert av elektriker som monterte i nytt hus, så skal gå greit å få de byttet.

Dette begynner å virke som et problem hos Heatit. Jeg, og flere andre, opplever samme problem med disse dimmerne i kombinasjon med Samsung SmartThings Hub. Heatit skyldte på device manager for SmartThings, men jeg tror heller på dårlig FW i dimmerne.

Jeg har vært i kontakt med elektriker og FH som begge har snakket med HeatIt og de sa de ikke hadde hørt om det før. De ba meg ekskludere de fra huben og se hvordan de oppførte seg et par uker etter.
De må vel evt sende ut en oppdatering til de.