Namron termostat har feil temperatur valg i app

Jeg har to stk Namron Zigbee Touch Termostat koblet til FH.
Disse termostater er montert på vegg utenfor baderommet de måler i.
Jeg har satt de til gulv sensor. Luft sensor er derfor uaktualt da denne vil måle temp i gangen og ikke på badet.
Termostat viser symbol for gulvarme.
Alikevel viser app luft temperaturen. Jeg finner ingen valg i deres app for å velge visning av gulvtemperaturen eller lufttemperatur.

Kan det være slik at deres app henter luft temperaturen som default?
Dette blir helt feil for de som ikke monterer termostat inne på oppvarmet rom.
Eller er det en feil i Namron termostat?

Link til termostat:
https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-touch-termostat-16a-hvit/4512737/Product.html

Er dette noe som vil bli sett på? @Anders

Jeg skal undersøke det når jeg kommer på jobb i morgen :+1:

Jeg har zwave variant.

Jeg startet med både gulv og luft synlig - rom tem var da gjennomsnitt av de to.

Som du sa - temp i gangen er irrelevant. For meg, løsningen var å sette sensor 1 (luft temp) rom til «none». Gulv temp sensor er i rom «bad». Nå vises riktig temperatur for meg i appen

1 Like

Jeg får ikke begge temperaturer opp. Uansett om jeg velger gulv eller luftføler, så viser luftføler temperatur i app. Velger jeg begge følere så viser termostat et gjennomsnitt, mens app viser luftføler temperatur.
Det optimale hadde vært å kunne utnytte begge temperatur følerene, Men da må man ha muligheten til å legge luftføler til et annet rom.

1 Like

Jeg anbefaler å ringe support på mandag. Jeg tror de kan se en del og kanskje finne løsningen.

1 Like

Channel_2 hos meg viser floor temp men den kan jeg ikke bruke i automasjon selvom jeg setter denne som hovedtempsensor. Men som du skriver så vises riktig temperatur i Futurehome app.

Hva er status på dette ?

Jeg har Zigbee termostater og ikke z-wave. Det jeg har meldt ifra om ligger i køen.
Når de endrer dette i softwaren er vel heller uvisst. Tviler på om det er prioritert.
Jeg håper på en fiks før kulda setter inn, så man kan lese av riktig temp.

Jeg har samme problem som nevnes i denne tråden.
Temp fra rom( altså selve termostatenheten ) vises uansett om den ikke er relevant for styringen . På bad vil ofte enheten stå utenfor badet, da vil enheten være satt opp til gulvfliser. Og da må vel denne temperaturen vises, som det jo styres etter.




Er dette å betrakte som en feilmelding til FH, eller gjøres dette ennet sted?

Hei!
Dessverre er det slik at selve termostatstyringen og romtemperaturen ligger inne på samme kanal på enheten, noe som gjør at de ikke kan skilles. Resultatet av det er at romtemperaturen alltid vil følge med om du ønsker å styre termostaten i appen. Det er mulig for oss å endre dette, men det må kodes inn i zigbee-adapteren og vil dessverre ikke bli prioritert i nærmeste fremtid. Selv om vi vet at det er mulig å fikse det er det tidkrevende, og med de problemene vi må innrømme at vi har på Zigbee om dagen, tør jeg ikke si noe om mulig tid for fiks.

Hei og takk for ryddig svar!
Har øvrige zigbee-termostater samme utfordring, eller kunne jeg valgt annen og fått det rett?

Vi slo oss sammen med firmaet Connecte, som produserer zigbee-termostater, tildligere i år. Der så vi samme problematikken, men ble naturligvis nødt til å fikse dette slik av våre egne produkter fungerer med egen Smarthub. Med andre ord, denne funker.
Hvis ikke zigbee er et krav, vil også Namron og Heatit termostater på z-wave fungere fint :+1:

Det var denne jeg tenkte kjøpe, men prisen gikk plutselig opp, og Namron ned…
:+1:

Etter oppdatering igår vises temp gulv noen ganger, men mest romføler… Noen endring på dette i siste versjon?
Har ikke slettet og inkludert enheten på nytt.

Energimålingen er fortsatt nede… Nevnt i canny

Hei!
Ja, som en del av siste Zigbee-oppdatering vil nå den føleren som er stilt inn på selve termostaten vises i kanal 1 i appen.

1 Like

Fint! Men behov for exludering/inkludering på nytt for å få dette rett inn?
Har kun sett et par ganger at den viser rett verdi, ellers romføleren.

Hvilken termostat er det snakk om nå? Namrom eller Connecte?
Hvor setter man kanal 1 for termostaten i appen?

Når du er inne på detaljert visning på enhet, har du ikkje 2 ‘bobler’ heilt oppe som du kan sveipe til sides? Kanal 1 vil vere den bobla til høgre.

Jeg har 2 stk Namron termostater som er helt like. Den ene har disse 2 boblene.
Boblen til venstre er “Termostat” og den til høyre er “Ikke noe”
Uansett hva jeg gjør med disse to “boblene”, så viser den kun romtemperatur.

At @Anders setter denne som “løst” synes jeg er merkelig, noe den slettes ikke er.
Hvis det er en “fiks” i oppsett som må gjøres for å få dette til å virke, så bør Anders
skrive det i denne tråden.
Er dette i det hele tatt testet av FH?

Jeg har fjerner termostat og lagt inn på nytt. Prøvd det jeg kan komme på, ingen ting hjelper.

1 Like